Hvor lenge varer butikkenes optimisme

desember 1, 2016 7:06 am

Like sikkert som julen nærmer seg kommer de optimistiske prognosene fra butikkbransjen. Og like sikkert som at julenissen ikke er ekte, nevner de ikke et ord om direktesalgsbransjen når de snakker om utfordringene butikkbransjen står overfor.

Det skjønner vi godt!

For mens butikkhandelens omsetning står på stedet hvil, er det internett- og direktesalg som øker og tar stadig større markedsandeler.

– Jeg er glad jeg ikke har ansvaret for butikkenes inntjening og resultater, sier Jan-Fredrik Torgersen, formannen i Direktesalgsforbundet. Han mener folk flest står overfor to alternativer – personlig omsorg og service eller nettjakten på det produktet de tror er riktig for dem.

– Personlig omsorg og service kan man fortsatt finne i mange butikker, men antallet faller raskt. Samtidig ser vi at direktesalg øker sterkt, også denne julen, sier han.

– Direktesalg dekker på ingen måte alle bransjer, men mangfoldet av egnede produkter øker stadig.

Svimlende tall

Total omsetning de 21 medlemsbedriftene i Direktesalgsforbundet for over 1.6 milliarder til sine sluttkunder. Det representerer en vekst på 15 % fra 2014 – 2015.

På verdensbasis steg salget med 7,7 % til 183 milliarder USD. Det er nå mer en 100 millioner mennesker som jobber i bransjen. Bare i Europa omsettes det for over 30 milliarder Euro eller 290 milliarder NOK.

Hva har vi i vente

Under Oslo Innovation Week der 10.000 besøkende fra 30 land deltok på 75 eventer, kom det frem mye spennende.

En av de som virkelig har sett på hva fremtiden kan bringe er Thomas Høgebøl. Han beskriver den største teknologiske forandringen i moderne tid, og at om 10 år antas det at svimlende 40 prosent av verdens 500 største selskaper vil forsvinne. Videre anslås det at 2 milliarder jobber vil forsvinne i samme tidsrom.

Fremtiden kom i går

Lurer du fortsatt på hvor fort utviklingen skjer? Verdens økonomiske forum anslår at to tredjedeler av dagens førsteklassinger vil jobbe i yrker som ikke finnes i dag. Fysiske butikker blir redusert til showroom mens selve salget foregår på digitale plattformer.

Spørsmålet alle må svare på er enkelt: «Hvordan passer din bedrift inn i et marked hvor digital deltakelse er eneste nøkkel til overlevelse?, avslutter Thomas Høgebøl sin beskrivelse.

Ett er sikkert – handelen er i endring, og mer kommer. Butikkene kan glede seg til julehandelen i år, men når vi ser at personlig direktesalg øker så sterkt, er det neppe en tilfeldighet …

Fakta:

Hovedorganisasjonen Virke forventer at detaljhandelsbedriftene (inkludert nasjonal internettomsetning) vil omsette for 55,5 milliarder kroner i desember. Det betyr at hver innbygger i gjennomsnitt vil legge igjen litt over 10.700 kroner i landets detaljhandelsbedrifter i desember, inkludert dagligvarer. Dette er 230 kroner mer enn i desember i fjor.

Økte priser på grunn av lav kronekurs og befolkningsvekst er årsaken til verdiveksten. Hver og en av oss handler omtrent like mye som i fjor.

Nordmenns handel i utlandet og utenlandske nettbutikker er ikke inkludert i disse tallene.