Mange, men behøver stadig flere

januar 15, 2017 6:49 pm

Mer enn 80.000 jobber med direktesalg i Norge, men det er muligheter for mange flere som vil forsøke seg – eller som søker deltidsjobb – eller bare ønsker å tjene litt ekstra. – Forhold deg til et selskap som er registrert i Norge og medlem av Direktesalgsforbundet. Det er mer enn nok å velge i blant disse. Det er mitt viktigste råd sier lederen i Direktesalgsforbundet, Jan-Fredrik Torgersen.

– Da forbundets medlemmer passerte en milliard i samlet omsetning, var det få som trodde det skulle gå så raskt å doble til to milliarder. Nå er vi på gode vei til å doble det også, og vi ser faktisk at en omsetning på fire milliarder er godt innen rekkevidde om få år, sier Torgersen.

Han leder forbundet for en bransje med et attraktivt vareutvalg som selges direkte til sluttkundene. De 20 bedriftene som er tilsluttet, har tilsammen 80.000 – 85.000 distributører. Noen har direktesalg som heltidsjobb, mens de fleste velger deltids- eller tilleggsjobb.

– Det er i grunnen ingen begrensning for hvem som kan begynne i vår bransje, men det gjelder det samme her, som for det meste i livet; Skal du ha suksess, må du stå på! Det er den enkle og altovergripende oppskriften, sier Torgersen.

Ja takk, begge deler

Jeg vil tjene penger – og jeg er villig til å stå på, tenker du nå. Hva så?

– Min anbefaling er at du tar kontakt med en av våre medlemsbedrifter eller oppsøker noen arrangementer, slik at du ser hva direktesalg innebærer i praksis. Der kan du også komme i kontakt med distributører og høre av deres erfaringer. Da får du en nødvendig fleksibilitet til å finne ut hva som skal bli ditt valg. Velg bransje og produkter du har interesse for, er blant Torgersens anbefalinger.

Fra Direktesalgsforbundets nettside ser du vareutvalget, og kommer lett i kontakt med aktuelle selskaper. Du kan forvente å bli tatt godt imot. Alle har sine egne utdannings- og oppfølgingsprogrammer, slik at du får god støtte til å komme i gang. Det kreves ingen spesielle forkunnskaper – annet enn stå-på-vilje og ønsket om å lykkes.

Advarer også

– Jeg kan ikke få sakt det ofte nok; Ligg unna pyramideliknende strukturer. Salg blir stadig mer nettbasert, pengene ”internasjonale” ved at landegrenser ”viskes” ut og metodene til de som beveger seg i gråsonene enda mer utspekulerte, sier Torgersen.

Direktesalg er tett knyttet til MLM begrepet og det kan misbrukes. Multi Level Marketing (MLM) har som grunnidé å flytte markedsføring og distribusjon fra tradisjonelle utsalgssteder som butikker til nettverk av forbrukere.

En person (du) vil markedsføre og selge produktene du representerer til den sosiale kretsen du selv etablerer. For en som starter opp vil det være å anbefale å jobbe sammen med (under) en distributør.

Bygg ditt eget nettverk

Dersom du har suksess og ikke lenger klarer å håndtere nye eller eksisterende kunder alene, blir det du som rekrutterer en ny distributør under deg og vil motta provisjon fra den nye konsulentens salg. Men samtidig påtar du deg et ansvar for å følge opp vedkommende.

– Det er ulike modeller fra selskap til selskap, men det er viktig å presisere at bransjens modell ligger lagt fra ”pyramideomsetning” som vi tar sterk avstand fra.

Pyramideomsetning har ingen ting med direktesalg å gjøre. Likevel er det til tider et stort problem for bransjen. Derfor samarbeider Direktesalgsforbundet tett med Lotteri- og stiftelsestilsynet.

– I lotteriloven finner vi forbud mot pyramider, eller pyramideliknende omsetningsformer i Norge fordi det er svindel. Likevel er det stadig noen som forsøker seg og ofte tar de på seg direktesalgsuniform for å prøve å fremstå seriøst. Derfor blir vi skadelidende og må avsløre disse raskest mulig, avslutter Jan-Fredrik Torgersen i Direktesalgsforbundet.