Avslører svindel med ny test

april 9, 2017 7:34 pm

Flere nordmenn kjent fra pyramidelignende selskap som T5PC er aktive i UBW, et nytt nettverksselskap som selger annonsepakker og virtuell valuta. De vil gjerne omtales som MLM. – En slik sammenligning er vi grundig lei, sier lederen av Direktesalgsforbundet, Jan-Fredrik Torgersen.

Etter at Dagens Næringsliv har satt fokus på personene og virksomheten i flere artikler hevdes det at deler av konseptutviklingen er satt i bero i påvente av flere juridiske vurderinger og ”rådgivere” skal ha inntatt en passiv rolle.

– Nå er jeg ute og har ingenting med dette å gjøre. Derfor er ikke mitt navn på nettsiden (til UBW), fordi jeg har ingenting med dette å gjøre, sier Anderson.

Fokus og fakta er avslørende

– En takk til DN, som har fått denne virksomheten frem i lyset, sier Torgersen. Han er forundret over at personer, som tidligere er felt i norsk rett, går igjen. De gir seg aldri, sier Torgersen.

Dagen Næringsliv forteller at UBW er et selskap basert i Tallinn i Estland som gjennom nettsider og facebooksider tilbyr kunder å kjøpe annonsepakker og virtuell valuta, såkalt UBW-coins. Selskapet sier verdien av valutaen vil bli «backet» av verdien av en global markedsplass der folk kan selge og kjøpe produkter med UBW-coins.

Bak UBW står selskapet Manhattan Securities, der nordmennene Paal Juul Aschjem og Johannes Solstad er ledere og registrert som styremedlemmer.

Blant selskapets rådgivere er også Jim Aleksander Anderson, som midt på 2000-tallet hadde en sentral rolle i skandaleombruste T5PC. Nå skriver DN at han har vært med på oppbyggingen av et nytt nettverksselskap som deres egne advokater mener ligner et pyramidespill. Jim Aleksander Anderson har byttet etternavn fra Wolden etter skandalen i T5PC.

– UBW er en oppstartsbedrift. Vi startet med en drøm og en misjon om å bygge en digital valuta som er basert på reell verdi. Vi har brukere fra 188 land. Vi er i oppstartsfasen og har et par hundre kunder, sier investoren Paal Aschjem (71) som avviser at UBW er et pyramideselskap.

– Vi lager en ny digital valuta og nettverksselskap på en legitim måte. Vår forretningsmodell er en miks av nettverk markedsføring og konvensjonell business. Vårt produkt er en stor global markedsplass der alt kan betales for med UBW Coins, sier Aschjem.

– Det er jeg som har laget konseptet UBW, bekrefter Anderson til Dagens Næringsliv fra sitt kontor i den Estiske hovedstaden Tallinn.

Da T5PC gikk konkurs i 2004, ble det anslått at opp mot 80.000 medlemmer hadde tapt flere hundre millioner kroner, mens Anderson og noen få toppledere fikk store inntekter.

Er du i tvil

I Norge er det Lotteritilsynet som er satt til å overvåke denne virksomheten, og etter flere grove saker som har blitt karakterisert som ulovlig svindel, har tilsynet skjerpet sin innsats på dette feltet.

– Lotteritilsynet har også laget en test, der alle kan gå inn og enkelt finne ut om en virksomhet følger norsk regelverk, eller ligger utenfor og rammes av loven som ulovlig, sier Jan-Fredrik Torgersen. Han er glad for det gode samarbeide Direktesalgsforbundet har med både Lotteritilsynet og forbrukermyndighetene.

Testen finner du her: