ARKIV
- Seldia styrker både deg – og dine kunder
- Årets DF Awards på ærverdige Hotel Continental
- Ønsker mye strengere håndheving
- Gode råd om nettverksbygging
- DF Award er tilbake 22. oktober
- Pandemien utfordret all handel
- Alt dreier seg om kundeopplevelsene
- Hvordan håndterer du stress
- Sosiale medier er din «hemmelige» hjelper
- Noen ganger lykkes du – andre ganger ikke
Omsetningsveksten fortsetter
De to foregående årene har Direktesalg opplevd en utrolig utvikling. Mens den generelle veksten innen handelsnæringen er 2,8 prosent oppnår bransjen det dobbelte. I løpet av to år er veksten over 20 prosent.
– Vår bransje er unik med en forretningsmodell som klarer seg svært godt i markedet. Den styrker seg med sin personlige kontakt, mens handelens fremtidsperspektiv ellers drukner i utredninger og spådommer om digitalisering og robotisering, sier lederen i Direktesalgsforbundet, Jan-Fredrik Torgersen.
Bransjens omsetningsvekst i 2016 var 5% til 1,7 milliarder
Bransjens omsetningsvekst i 2015 var 15% til over 1,6 milliarder
I Norge er det ca. 75.000 som jobber innen direktesalg. For de fleste er det mulig å ha dette som en deltidsjobb fordi omsetningsformen er så fleksibel ved at det meste kan tilpasses kundekretsens ønsker.
Direktesalg er altså en betydelig potensiell arbeidsplass for alle, men særlig dominert av kvinner.
Vi ser også at terskelen for å komme inn i bransjen og få aksept er lav. Her er det hverken lange skoleløp eller årelang erfaringsoppbygging som gjelder, men initiativ og evne til å se og ta de mulighetene som byr seg.
De egenpålagte bransjenormene knyttet til etikk og forbrukerrettigheter er sterkere en det norske lover pålegger. Derfor respekteres omsetningsformen som seriøs og god.
Det er Lotteritilsynet som fører oppsyn med bransjen og det foreligger ingen kjente sterke reaksjoner mot våre medlemmer. Den samme erfaringen uttrykker Forbrukerombudet.
Fakta:
18 selskaper er medlemmer i Direktesagsforbundet i Norge
85% arbeider på deltid og 15% på heltid
75% er kvinner og 25% er menn.
Helsekost, kosttilskudd står for 35% av omsetningen i Norge. Kosmetikk, hud- og kroppspleieprodukter står for 25%. Vask- og rengjøringsmiddel, husholdningsprodukter 15%, og øvrige produkter 7 %.