Jubler for omstridt telefonseier

juli 4, 2017 11:32 am

Stortinget vil fortsatt la selskaper markedsføre nye produkter fritt til eksisterende kunder over telefon. Bransjen jubler mens Forbrukerombudet fortviler.

Over to millioner nordmenn har reservert seg mot telefonmarkedsføring i Reservasjonsregisteret i Brønnøysund. Loven har imidlertid unntak. Eksempelvis kan direktesalgsbedrifter ta kontakt med kunder der de allerede har et kundeforhold.

Dette unntaket ville regjeringen stramme inn i sitt nye forslag til markedsføringslov – til at bedrifter kun kunne ta kontakt med kunden om kunden eksplisitt hadde samtykket til dette på forhånd. Men det det satt Stortingets familie- og kulturkomité enstemmig foten ned for.

Direktesalgsforbundets leder, Jan Fredrik Torgersen har tidligere reagert sterkt på det han kaller forskjellsbehandling i loven mellom ideelle organisasjoner og aviser der det er mer liberale regler, til tross for at mye av slik virksomhet kan sammenlignes med ren handelsvirksomhet.

Virke er godt fornøyd

Direktør Stein Johnsen i Virke Service, som organiserer mange bedrifter som gjennomfører telefonsalg, brukte mye tid på lobby i forkant av Stortingets beslutning. Virke argumenterte med at en innstramning ville vært skadelig for store deler av næringslivet. Han hadde møte med samtlige partier.

– Vi er enige i noen innstramninger, men har sagt klart at dette ene forslaget, som ville hindret kundekontakt, er skivebom. Det har heldigvis komiteen tatt innover seg, sier Stein Johnsen.

1159 klager på telefonmarkedsføring

I fjor mottok Forbrukerombudet mange klager, men har selv pekt på at det er mye klager rundt noen useriøse callsentre. Klageproblemet er ikke der hvor det er eksisterende kundeforhold.

– Det er ikke blant de profesjonelle callcenterne, som sysselsetter 4000 ansatte, eller de interne avdelingene i bedriftene som sysselsetter 40.000, at dette er et stort problem, argumenterer Johnsen i Virke.

Telefonsalg skal altså fortatt få være et viktig markedsføringsverktøy. I et kundeforhold trenger man dialog, og en telefonsamtale er nyttig for å avklare om man har skjønt hverandre og fått frem budskapet sitt. Man kan fortsatt ikke ta kontakt med privatpersoner som har reservert seg mot telefonsalg.

Forbrukerombudet utdyper reservasjonsretten slik; Telefonsalg er i utgangspunktet lov. Næringsdrivende og frivillige organisasjoner kan ikke kontakte forbrukere som har reservert seg mot telefonsalg i Brønnøysundregisteret, med mindre det foreligger et kundeforhold eller forbrukeren har bedt om å bli oppringt.