Velger bort kritikk og uønsket oppmerksomhet

august 18, 2017 12:53 pm

Det var fullt i lokalene på Smestad i Oslo da Kapital for 11. gang kåret landets 100 mektige kvinner. Redaktør Vibeke Holt mener makt har blitt noe kvinner griper med stolthet, men det mangler fortsatt kvinnelige toppsjefer.

– På de 11 årene er makt blitt noe positivt også for kvinner, sa hun til Finansavisen dagen før listen ble offentliggjort. Men fortsatt mangler det i stor grad kvinnelige toppsjefer i næringslivet.

Holth avviste at det fins noe «glasstak», men:

– Jeg tror det er mest ubevisste holdninger, at man tenker at en næringslivsleder skal være en mann, sa redaktøren. Hun pekte også på kvinners egne valg – om å velge familie på ene siden, og å velge bort kritikk og uønsket oppmerksomhet som næringslivsleder.

”Goodiebagene” stjal oppmerksomhet

Da Aftenposten intervjuet redaktør Vibeke Holth, i forkant av utdelingen trakk de frem premiene.

– Her gjør bladet deres et stort arbeid med å kåre Norges mektigste kvinner. Men det alle snakker om, er goodiebagene som de mektige fikk i premie!

– Jeg synes debatten sier alt om hvilken stilling denne kåringen har fått. Når vi vier over 60 sider til et så viktig tema, og ikke får kritikk for noe annet enn goodiebagene, er jeg fornøyd.

– Hvor vanskelig var det å kåre de mektige?

– Det er hvert år et kjempearbeid for journalistene i Kapital, et av de største graveprosjektene i norsk presse for tiden. Det bor 2,6 millioner kvinner her i landet. Å koke listen ned til 100 navn, er ganske krevende.

– Kommer det henvendelser fra mektige kvinner som mener at de burde ha vært med?

– Altfor få, men vi er ganske ydmyke på det. Det er en liste basert på skjønnsvurderinger. Det vil alltid være navn som kunne ha vært med sier Holth som overfor Aftenposten poengterer at, så vidt hun vet, finnes det ikke noen publikasjoner i hele verden som har hatt en tilsvarende satsing for å fremme dyktige kvinner i samfunnet.