75 prosent av direkteselgere er kvinner

august 18, 2017 12:56 pm

Det er bakgrunnen for at Direktesalgsforbundet har funnet det riktig å introdusere en ny pris. Du kan nominere kandidater frem til 31. august, uansett bransje. Prisen på 25.000 kroner skal deles ut under DF awards festaftenen 18. november.

– Bedrifter som er etablert av kvinner får fullt fokus når vi skal kåre Årets kvinnelige entreprenør, sier lederen av Direktesalgsforbundet, Jan-Fredrik Torgersen. Sverige har allerede en tilsvarende pris og nå ber han om nominasjoner for et bredt spekter av personer fra ulike bransjer.

– Å vise til gode eksempler og løfte frem kvinnelige entreprenører som også har inspirert andre kvinner ser vi på som en naturlig del av vår virksomhet. Uten deres dyktige engasjement hadde for eksempel direktesalg vært en mye mindre bransje. Nesten 80 prosent av de som jobber i bransjen er nemlig kvinner og svært mange gjør det veldig godt. De driver oss fremover med innsats og innovasjon, øker omsetningen og skaper gode økonomiske resultater både for seg selv og andre, sier Torgersen.

Mette B. Henius, Sales manager i Amway Scandinavia er enig med Torgersen.

– Det typiske er at menn står bak oppstartbedrifter, men hos oss i direktesalgsbransjen er det annerledes. Her er det kvinnene som fører an. Vi vil gjerne være med å støtte og motivere disse, uansett bransje – og det er nesten ingen ting som inspirerer så godt som å høre andres suksesshistorier. Derfor er det ikke bare viktige å finne frem til en verdig vinner av denne prisen – men å løfte frem alle de historiene dyktige kvinner kan fortelle, sier Mette B. Henius.

Da vi spurte Eva Sønsterud, Sales and Marketing Assistant i LR Health & Beauty Systems, kom også hun med gode argumenter for å støtte den nye prisen.

– Vi ønsker å få flere kvinner opp og frem og derfor er det viktig at vi fremhever de som har suksess som entreprenør, sier Sønsterud som kjenner direktesalgsbransjen svært godt.

Hun er litt lei av å lese og høre om menn som omtales som suksessfulle og risikotakende, mens kvinner tildeles egenskaper som omsorgsfulle og kreative. – Det gir et alt for snevert bilde av virkeligheten, sier hun.

– Kvinner greier å få sine bedrifter til å fungere, selv i vanskelige tider. Det er en viktig egenskap som må fremheves. Når det gjelder enkeltmannsforetak, ser vi at det er tre ganger så høy sannsynlighet for at en mann går konkurs som at en kvinne gjør det.

Stort beløp – enkle kriterier

Styret har bestemt av det er disse kriteriene som skal legges til grunn når vinneren, som får 25.000 kroner, utropes:

1. 1. Har drevet som selvstendig entreprenør i minst to år
  2. 2. Kan dokumentere vekst og positive økonomiske resultater
  3. 3. Fremstår som en inspirasjon for andre entreprenører.

Det er ingen begrensning på hvem som kan nomineres og det er utarbeidet et eget skjema der du kan fremme ditt forslag.

Prisen på kr 25 000  deles ut på Direktesalgsforbundets DF Galla den 18. november 2017 på Grand Hotel i Oslo.

Nominasjoner, og andre henvendelser rettes til Direktesalgsforbundets leder, Jan-Fredrik Torgersen: [email protected] Frist er satt til 31. august 2017.

Ditt navn og kontaktinformasjon som forslagsstiller
Personen du vil nominere samt direktesalgsselskap og vedkommende kontaktinformasjon
Begrunnelse for ditt forslag i henhold til de tre kriteriene over. Beskriv hvert enkelt punkt og legg gjerne mest vekt på punkt 3.