Hennes neste mål er å erobre verden

november 21, 2017 8:35 am

Anita Tonne med TheCoreBar ble årets kvinnelige entreprenør. Det var på et treningssenter i USA hun først fikk ideen. Nå sto hun gledesstrålende og tok imot honnør, 25.000 kroner  – og en applaus som nesten ingen ende ville ta. Det hele skjedde under DF awards på Grand hotell i Oslo.

– Bedrifter som er etablert av kvinner får fullt fokus når vi nå kårer Årets kvinnelige entreprenør for første gang, sa lederen av Direktesalgsforbundet, Jan-Fredrik Torgersen under utdelingen. Det er styret i forbundet som kåret vinneren blant de nominerte.

– Å vise til gode eksempler og løfte frem kvinnelige entreprenører som også har inspirert andre kvinner ser vi på som en naturlig del av vår virksomhet. Uten deres dyktige engasjement hadde for eksempel direktesalg vært en mye mindre bransje. Nesten 75 prosent av de som jobber i bransjen er nemlig kvinner sa Torgersen.

En verdig vinner

Anita Tonne, som står bak TheCoreBar, har alltid vært en idrettsutøver selv – men også trent andre som PT (personlig trener). Gruppetreninger er blant hennes favoritter og med inspirasjonen hun hadde med seg fra USA, utviklet hun sitt eget treningsprodukt TheCoreBar som har slått så godt an at 70 prosent av treningssentrene i Norge nå har treningsformen som en delt av sine tilbud.

Det tok helt av

I 2006 bestemte hun for å si opp en god stilling i Telenor for å jobbe heltid med konseptet som selges i stadig flere land.

– For meg handlet det om noe så enkelt som at jeg elsker å få andre i bedre form fortalte hun fra scenen.

I starten gjorde Tonne alt selv, men ekspansjonen gjorde at hun trengte hjelp. Moren, som også var med på DF-award, ble den første ansatte og det som var ment som en begrenset ”bi-jobb”, ble snart en heltidsstilling. Etterhvert kom også flere folk inn, og etterhvert som salg og overskudd økte, fikk hun Dagens Næringslivs Gazelle-diplom både tredje og fjerde driftsår. Fra Norges Idrettshøgskole ble hun også blitt kåret til «Årets Treningskonsept».

– Jeg har bestemte meg for at hver gang jeg når et mål skal jeg sette meg et nytt mål. Ofte er det så høyt at det er nifst å tenke på det, sa hun om sin drivkraft.

Nå er det neste målet å erobre verden!

Dette er kriteriene som skal legges til grunn for prisen:

1. 1. Har drevet som selvstendig entreprenør i minst to år
  2. 2. Kan dokumentere vekst og positive økonomiske resultater
  3. 3. Fremstår som en inspirasjon for andre entreprenører.

På bildet fra venstre: Lederen i direktesalgsforbundet, Jan-Fredrik Torgersen, prisvinneren Anita Tonne, Dan Sharoni styremedlem fra Lux Norge AS, Inger Sverresson styremedlem fra PM International AS, Carl Henrick Wallblom styremedlem fra Mary Kay, Lesley Cosmetics og Mia Bergmann styremedlem fra Herbalife Norway AS.