ARKIV

Om noen få timer er 2017 historie og vi kan se tilbake på et godt år for direktesalgsbransjen.

desember 28, 2017 8:46 am

Når vi skal måle suksess, er det enklest å se på omsetningsveksten de siste årene. Det har vært imponerende – og det er ingen grunn til å tro at den har stoppet opp, når vi får de endelige tallene for 2017.

Men bransjens suksess skal vi også måle på flere andre måter. Og en av disse er seriøsitet og der ser jeg at medlemmene står støtt ved at de følger bransjens felles etiske normer.

Vår etikk er viktig, for det er bare når vi tar det på alvor, vi kan skille oss fra useriøse aktører som utgir seg for å være en del av bransjen.

En annen viktig ting er DF Awards, der de aller beste blant bransjens 80.000 engasjerte distributører og salgskonsulenter blir hedret for sin innsats. Nytt av året var Årets Kvinnelige Entreprenør som ble så godt mottatt at denne utdelingen vil bli et fast innslag på bransjefesten.

Kundene etterspør alternative kanaler

Selv om julehandelen rapporteres om å ha vært god for butikkdrivere og kjøpmenn er presset på den tradisjonelle butikkdriften stort. Rapporter forteller om et stadig sterkere marginpress, Internett er ikke lengre bare en mulighet. Men, har blitt en sterk konkurrent hvor direktesalgsbransjen er sterkt engasjert. Og i tillegg representerer direktesalgsbransjen et alternativt og friskt pust i en travel hverdag for alle bransjens kunder.

Det siste, i kombinasjon med produktene vi selger og kvaliteten hver enkelt står for i sin jobb, gjør at vi skal være optimister når vi nå går inn i 2018. Vi kan forvente oss at både produktutvalget og omsetningen vil fortsette å utvikles – og øke.

Vekst krever seriøsitet

Men vi må aldri glemme at den gledelige utviklingen vi er inne i, også stiller et stadig strengere felles engasjement fra oss alle. For vi skal ikke legge skjul på at ikke alle bransjens konkurrenter er like begeistret for utviklingen vår.

Derfor er det med glede jeg ser at våre etiske regler, som ble oppdatert i 2017, har høy prioritet hos medlemmene – og så langt vi har oversikt over, følges av våre medlemmer og deres salgsapparat.

Med det som vårt viktigste løfte, ønsker vi hverandre velkommen til 2018 – og en spennende fremtid der vi i direktesalgsbransjen skal fortsette å forsterke vår posisjon.

 

Jan-Fredrik Torgersen

Leder i Direktesalgsforbundet