ARKIV
- Seldia styrker både deg – og dine kunder
- Årets DF Awards på ærverdige Hotel Continental
- Ønsker mye strengere håndheving
- Gode råd om nettverksbygging
- DF Award er tilbake 22. oktober
- Pandemien utfordret all handel
- Alt dreier seg om kundeopplevelsene
- Hvordan håndterer du stress
- Sosiale medier er din «hemmelige» hjelper
- Noen ganger lykkes du – andre ganger ikke
Forventer tøffere tider for butikkene
Selv om tall viser at nær 90 prosent av handelen fremdeles foregår i butikker i Norge, er hovedtrenden i norsk detaljomsetning er at salg utenfor butikker, som direktesalg og netthandel vokser med tosifrede tall mens de fysiske butikkene øker med 2-3 prosent.
De 60 største kjøpesentrene i Norge hadde lav vekst i årets ni første måneder, men ble igjen reddet av en god julehandel. Samtidig melder posten om en overveldende flom av pakker fra andre salgskanaler.
Fremtidsbildet er derfor at flere fysiske butikker går konkurs. Mot 2035 vil netthandelen ta en vesentlig større andel, kanskje 50 prosent, sier Tor W. Andreassen. professor i Innovasjon ved Norges handelshøyskole (NHH), til Finansavisen.
Andreassen mener ikke den teknologiske utviklingen er hovedårsaken til at flere varehandelskjeder opplever omsetningsnedgang.
Dette bekreftes av ledelsen i de to store, svenske motekjedene Hennes & Mauritz (H&M) og KappAhl som, ifølge Finansavisen, forklarer sin omsetningsnedgang med endrede handelsmønstre som årsaken til nedgangen.
Samtidig hadde nettbutikkene i Norge en salgsvekst på 14 prosent første halvår i år, sammenlignet med samme periode i fjor.
50 prosent i 2035?
– At fysiske butikker vil gå konkurs skyldes ikke etter min mening alternative salgskanaler, men dårlig lederskap. Ledelsen må utvikle bedriften og sikre fremtidig vekst. Nedgang eller stagnasjon viser at ledelsen ikke har tatt bedriften dit veksten er, men blir hengende igjen i en gammel forretningsmodell. De tar ikke med seg mulighetene som ligger i netthandel og samspillet mellom digitale og fysiske butikker, sier Andreassen til Finansavisen.
Professoren mener butikkjedene som nå sliter ikke har funnet svaret på hva som er deres unike rolle i kundenes handlehverdag.
– Svaret er enkelt: Butikkene må gi kundene en grunn til å komme til butikken. Jeg kan kjøpe hele verden fra stuen min, mens jeg må ta på meg noen kostnader ved å dra til butikker, avslutter Andreassen.
Ved å tilby kundene et spesifikt vareutvalg som de etterspør og gi god personlig service, vil direktesalg ta markedsandeler.
– Vår salgsmodell oppfyller professorens anbefaling fordi vi gir kundene en grunn til å handle med oss når produktutvalget er forutsigbart, servicen personlig og prisene konkurransedyktige, sier Jan-Fredrik Torgersen som er leder i Direktesalgsforbundet.