Fra interesse til kommersialisering

mars 26, 2018 6:54 am

– Jeg drømte aldri om å bli grunder og lede min egen bedrift. Jeg visste heller ikke nok om hva det innebar å jobbe med innovasjon og skape en modell som jeg selv – og andre skulle tjene penger på. Men likevel kom suksessen raskere enn Anita Tonne trodde var mulig. To år på rad ble hun Dagens Næringslivs Gazelle vekst bedrift!

Anita Tonne, som i fjor ble kåret til «Årets Kvinnelige Entreprenør» av Direktesalgsforbundet, tar oss med tilbake til 2005. Hun hadde da jobbet 7 år i Telenor og endte som «PR – and marketing manager». Hun var 31 år, suksessfull, men allerede lei jobben.

–  Min interesse var trening. Gruppetrening der jeg kan trene sammen med andre, undervise dem og ha det gøy samme. Jeg kan jeg bidra med noe. Gjøre en forskjell. Ikke for alle men for noen. Kanskje for mange, sier hun og smiler.

Det ble også utgangspunktet for hennes nye yrke – og liv.

Men Anita ville mer enn å trene sammen med andre. I 2005 startet hun med å undersøke markedet og se hvilke treningstrender som var på vei inn. Det matchet bra med nyheten coretrening og fokuset på at styrketrening var like viktig som kondisjonstrening for å nå gode resultater.

Lagde sin egen kravspec.

– Coretrening besto da stort sett av 2 øvelser. Jeg tenkte det måtte være langt flere muligheter som kunne komme bli en del av coretrening. Jeg satt opp min egen spesifikasjon over hva treningsformen kunne inkludere og rådførte meg med relaterte bransjer som f.eks. fysioterapi for å se om det var noe jeg også kunne hente derfra. Det var en lydhør forsamling på Direktesalgsforbundets årsmøte som skjønte at Anita allerede da var inne på sportet av noe som skulle gi henne en stor suksess.

Hun hadde sett en bøyd stang i USA som ble brukt til ulike styrkeøvelser men aldri testet det ut selv. Hun visste at fysioterapeutene i årevis hadde brukt kosteskaft til rotasjoner og sideveisbevegelser Kunne det beste fra flere verdenes kombineres?

Corebar blir født

Nå vokste hennes nye produkt frem!

– Jeg ville gjøre min treningsmetode kjent med et navn knyttet til produktet og derfor ble det «core» fordi det er fokuset i treningsformen og «bar» fordi vi bruker baren som et funksjonelt hjelpemiddel.

Hun trente mye selv, brukte det nye produktet i sine gruppetimer og lærte opp flere instruktører. Dermed fikk hun også testet på bred front, og Corebar kunne endres og tilpasses markedet som ventet.

Høsten 2007 var hun klar for å gå ut til flere treningssentre hadde satt seg som mål om introduksjon i 50 treningssenterkunder.

Som en eksplosjon

Timingen var eksepsjonelt bra for de neste årene myldret det av nyetableringer og i løpet av noen år var markedet – og antallet treningssentre doblet! Personlige trenere var fremdeles et ukjent begrep – publikum ville ha gruppetreninger.

– Samtidig så markedet etter gruppetreningsnyheter fordi konkurransen hardnet til mellom sentrene. Det ble en eventyrlig vekst ikke bare i antall treningssentre men også økonomisk, og som resulterte i at vi 2 år på rad var Gazelle bedrift, fortalte hun.

Flaks kan kanskje sies å være en del av forklaringen, men Anita Tonne var grundig med reserach, hadde kunnskap om markedet og var ydmyk og endringsvillig underveis.

– Det er lett å bli stinn av selvtillit når du får konseptet inn på 70% av treningssentrene i Norge. Og nå ville jeg gå internasjonalt.

Det skulle vise seg å bli utfordrende, for det er ingen selvfølge at man kan ta med seg en suksessfull norsk forretningsmodell til utlandet og bare rulle den ut.

Det kan du lese mer om i neste nyhetsbrev fra Direktesalgsforbundet.

Tekst og foto: Torger Bjørnstad

Bildet: Anita Tonne (gul genser) sammen med fra venstre: Mia Bergmann, Dan Sharoni, Inger Sverresson, Jan-Fredrik Torgersen, Aina Rønning og Monika Skavås.