What goes up, must come down

mai 1, 2018 7:39 am

Først suksess i Norge – så skulle USA erobres. Det ble en krasjlanding som med all tydelighet viser at vekst koster penger og at ikke alt som vokser, vokser inn i himmelen. Anita Tonne fikk smertelig erfare at jo større hennes Corebar prosjekt ble, jo større ble også de økonomiske interessene omkring henne og produktet. Da kan man ikke lengre stole blindt på alle …

I det forrige nyhetsbrevet kunne du lese om hvordan «Årets Kvinnelig Entreprenør» sa farvel til en toppstilling i Telenor, fulgte sin interesse og etablerte sitt eget produkt Corebar. Etter suksessen i Norge, sto nå verden for tur!

LES OM

Vi har kommet frem til mars 2014. Sammen med sin mann er hun på vei til IRSHA messen i San Diego for å presentere seg på det som er USAs største treningskonferanse for den amerikanske treningsbransjen. Hit kommer også mange fra Europa og Asia for å hente inspirasjon.

– Vi hadde lagt bak oss 8 år i Norge med knallresultater som Gazelle i Dagens Næringslivs kåringer og hadde fått prisen for årets treningskonsept av Norges Idrettshøyskole. Jeg hadde allerede turnert to år i USA, fra treningssenter til treningssenter, convention til convention alltid med The Corebar under armen. Jeg var optimist og følte meg godt forberedt, fortalte hun til den lydhøre forsamlingen under Direktesalgsforbundets årsmøte i mars.

Stort, men krevende marked

På dette tidspunktet hadde hun sertifisert et par hundre instruktører og fått Corebar inn på drøyt 60 treningssentre.  Men det store gjennombruddet lot vente på seg, og økonomisk var det nå brukt langt mer penger enn det som var tjent.

Målet med reisen til IRSHA var klart. De måtte sette Corebar høyere på agendaen i den amerikanske treningssenterbransjen og åpne dørene til nysgjerrige fra Asia og Europa.

– For å få uttelling for investeringene var vi avhengig av svært gode besøkstall på demo-timene og dette betinget at arrangøren fulgte opp markedsføringen og promoterte oss, hvilket ikke alltid er tilfelle, forklarte hun.

Ved en tilfeldighet ble hun introdusert for tidligere verdensmester i selskapsdans, Mary Murphy som var publikums favorittdommer på det mest populære talentshowet i USA «so you think you can dance».

– Mary Murphy ville diskutere business-muligheter med meg og vi møttes – et møte som resulterte i et vennskap og middager hjemme hos henne og ute i San Diego. Murphy ble medeier i Corebar USA som Anita Tonne allerede hadde etablert.

Med en slik kjendis på laget, kan et konsept bli en hit over natten og hun ble den direkte årsaken til at Anita Tonne ble invitert til United Talent Agency i Beverly Hills for å presentere Corebar konseptet. Verdens største agent selskap for talenter; artister, skuespillere, forfattere og forretningsideer.

Forlot grunnkonseptet

– Vi hadde turnert i 2 år i USA uten økonomisk uttelling.  Vi var slitne men med Mary om bord og signering av avtale med UTA skulle vi nå utvikle en forretningsplan for hvordan vi skulle satse videre i USA, sammen med Paul Flett og hans team. Konklusjonen ble primært å satse på hjemme trening med TV-reklame som den primære salgskanalen, forteller hun.

Corebar forlot suksesshistorien fra Norge, endret fokus og påtok seg store investeringer. Nå var bet hjemme trening som fikk fokuset foran gruppetreninger.

– De gode nyhetene syntes en periode aldri å ta slutt, for hver gang vår partner i United Talent Agency, Paul Flett ringte var det for å fortelle om noe nytt og spennende som drev oss fremover.

Men etter 2 år gikk det galt. Virkelig galt.

Mary Murphy og avtalen med UTA som skulle starte oppturen ble isteden en dramatisk nedtur og USA-satsingen endte i konkurs.

– Trist, men sant – og det er her jeg tror jeg kan dele noe viktig med dere alle sammen, for det er lett å fortelle suksesshistoriene. Men det vi virkelig kan lærer noe av er der det går galt. De fallgruvene man ikke skal gjøre igjen, sa Anita Tonne til den lydhøre forsamlingen under Direktesalgsmøtets årsmøte.

Det var nok flere i salen som kjente seg igjen; suksesshistoriene er lette å kose seg med, men det er håndteringen av nedturene du virkelig lærer noe av og som gjør deg til en bedre leder.

Det, og Anita Tonnes håndtering av den vanskelige situasjonen hun var kommet opp i, kan du lese om i neste nyhetsbrev fra Direktesalgsforbundet.