ARKIV

Fremtid med verdibasert ledelse

juni 7, 2018 9:24 am

Det er mye å lære av både oppturer og nedturer. Definitiv mest av å håndtere og snu nedturer sier Anita Tonne. Etter en lovende start i USA, gjorde hun dramatiske valg som førte til at hennes produkt Corebar møtte veggen. Fra rosenrødt ble det mørkt – bekmørkt!

Mange ville nok valgt den enkleste løsningen og gitt opp – men ikke Anita Tonne. Nå startet en ny fase for bedriften hennes. Svelge nederlagene, snu alle steiner, finne grunnene ved å definere medfaktorer og motfaktorer – nesten som å begynne helt på nytt.

Det var en lydhør forsamling på Direktesalgsforbundets årsmøte som hadde hørt Corebar-historien frem til nå fra «Årets Kvinnelige Entreprenør», en utmerkelse Anita Tonne fikk under DF Awards i fjor.

Fra interesse til kommersialisering

What goes up, must come down

Grunnmuren må være solid

– Det er svært viktig å bruke tid på å definere grunnmuren i bedriften. Er grunnmuren shaky blir hele huset ustabilt. Er grunnmuren gjennomarbeidet står huset støtt selv i den verste orkanen. Det er utgangspunktet for min ledelsesfilosofi, forklarte hun og la til hvordan det også forplikter henne som leder hver dag.

– Grunnmuren er for meg et verdisett som jeg er bevisst og etterstreber å leve etter hver dag. Den er tydelig kommunisert til alle i teamet og til alle vi er i kontakt med. Vi bekrefter disse holdningene først og fremst gjennom handling.

Handling, gjentok hun.

Anita Tonne har lært mye underveis i prosjektet og trakk særlig frem hvordan verdibasert ledelse har blitt stadig viktigere.

– Du kan bygge en sterk stammekultur med folk som gir gass, er lojale til beinet, har stolthet til arbeidsplassen og merkevaren gjennom verdibasert ledelse. Og det gir både suksess og er meningsfullt.

– Verdibasert ledelse handler imidlertid ikke bare om å definere grunnmuren. Men også om å skape en lærende og involverende organisasjonskultur som styres av disse fellesverdiene. Det handler derfor vel så mye om å bygge teamet og organisasjonen til en arena for læring og vekst. I praksis betyr dette at vi som ett team først og fremst lærer av våre suksesser og feil og aktivt bruker slik læring til å oppnå fremtidig vekst, forklarte Anita Tonne og listet opp hvordan hun hadde gjort dette.

Drivkraft
– Vi startet med å definere formålet: Hva er drivkraften vår? Hvorfor skulle vi gidde å stå opp hver eneste dag for å jobbe livet av oss? Vi definerte det ekte, genuine og personlige formålet.

Konklusjonen var krystallklar: Tilby en treningsform som var banebrytende, noe som var unikt og annerledes, vi ville sette spor i bransjen.

Differensierer
– Hvilken posisjon kunne vi ta i markedet – Hva skilte oss fra andre aktører? Mye av treningsbransjen handler om vektreduksjon, hvor mye kalorier du brenner, VAT, muskler og kropp. For oss skulle det handle om gøy-faktoren, den glade energien og overskuddet du får av å trene. En helhetlig treningsform som utfordrer og pusher både instruktørens og deltakernes grenser. Det er veien til progresjon og gjennom å pushe grenser på trening, vil du kunne lære noe om å pushe grenser ellers i livet også.

Personlighet
– Så definerte vi personligheten, fordi det er spesielt viktig når en merkevare skal bygges. Folk kjøper ikke produkter, men personligheter basert på følelser. Personligheter de ønsker å identifisere seg med. Vår personlighet kan beskrives som: Ambisiøs og «gutsy», morsom og leken, entusiastisk, inspirerende, besluttsom og bestemt, handlekraftig, lojal til beinet, team player – en real drivkraft!

Verdier
– Med personlighet følger også verdier som har blitt mitt viktigste styringsverktøy. Fordi når jeg er bevisst verdiene har jeg også klart å velge riktige folk, ta riktige beslutninger som ved valg av samarbeidspartnere og ikke minst strategiske veivalg. Etter at jeg implementerte mine egne verdier inn i bedriften og ledet etter disse, kan jeg med hånden på hjertet si at jeg har unngått å gjøre mange feil jeg ellers ville gjort. Våre verdier gjennomsyrer derfor absolutt alt vi gjør.

Kunnskap 

– Vi må være kunnskapsrike for å få troverdighet og aksept i bransjen. Vi går aldri inn i en debatt med mindre vi har tilstrekkelig kunnskap om emnet. Det innebærer også å kunne se det fra flere sider. Vi lager aldri øvelser med mindre vi vet at de har en funksjonell treningsverdi. For oss henger kunnskap sammen med det å være grundig og etterrettelig.

Entusiasme 

– Vi har en ekstrem passion for det vi driver med. Med glede og engasjement ønsker vi å vise verden hva vi står for. Derfor handler f.eks. all vår kommunikasjon i sosiale medier om gleden du får av å trene.

Tilstedeværelse

– Vi lytter og søker kontinuerlig tilbakemeldinger fra treningssentre, instruktører, team medlemmer og samarbeidspartnere i jakten etter å bli bedre. Hvilket betyr at vi f.eks. svarer på absolutt alle henvendelser.

Nytenkende 

– Vi utfordrer oss selv til å tenke nytt. Ikke bare lage nye Corebar programmer og øvelser men også oppsøke nye markeder og forretningsmodeller. Dette er vår mest dyrekjøpte erfaring etter feilen vi gjorde da vi lanserte internasjonalt og trodde vi kunne bruke samme forretningsmodell uansett hvilket land vi var i.

Modig 

– Vi er rett og slett ustoppelige i troen på egen visjon. Vi tar risiko og har et genuint ønske om å være rollemodeller for andre ved å vise at det er mulig å få det til.

Det siste er en verdi som ikke minst krever mye av Anita Tonne selv som leder.

– Det høres bra ut å være risikovillig og modig men det krever at man evner å stå i og gjennom motgang, sa hun til en forsamling som tok til seg hennes råd og noterte ivrig. For her var det mye å lære, uansett bransje.

– Forventer du at teamet skal ta risiko og være modige må du rett og slett vise at du tar risiko selv også. Du kan ikke «melde deg syk» når motgangen treffer og teamet trenger deg mer enn noen gang, avsluttet Anita Tonne, gründeren bak Corebar.

 

En suksess!