Jeg leste om de økonomisk vellykkede

august 6, 2018 8:44 pm

Sommer er lesetid. Boken om hvordan og hvorfor valgene vi tar kan bygge økonomisk suksess er både spennende, interessant og ikke minst nyttig. Innholdet er basert intervjuer med 177 personer som har «jobbet seg» rike.

Av: Torger Bjørnstad

Thomas C. Corley studerte 177 millionærer i fem år. Én egenskap gikk igjen hos alle: de var alle besluttsomme, og somlet aldri når de skulle ta avgjørelser. Corley er en kjent forfatter innen det britiske næringslivet og har skrevet bøker som Rich Habits: The Daily Success of Wealthy Individuals og Rich Kids: How To Raise Our Kids To Be Happy And Successsful In Life. Boken ble utgitt i 2016.

Corley går rett på sak og mener at fattige mennesker identifiserer seg mest med andre fattige, og rike identifiserer seg mest med rike.

Derfor må de som ønsker å bli rike løsrive seg fra sin «gruppe» og bygge opp sitt eget nettverk med mennesker som har de samme drømmene og ambisjonene som den selv.

På den måten legger de tilrette for seg selv ved å samarbeide i nettverk som hjelper hverandre til å nå målene.

Her er noen av konklusjonene fra boken – og som vi alle kan lære av;

Lesfor å lære

Suksessfulle mennesker vil heller lære mer – enn å bli underholdt. Ifølge Corley bruker 88 prosent av de personene han kartla 30 minutter eller mer hver dag til å lese bøker av typen; Biografier av suksessfulle mennesker, selvhjelpsbøker eller bøker som skal fremme personlig utvikling.

Brukkroppen

78 prosent av de i gruppen trener minst 30 minutter hver dag. I tillegg til at det er bra for helsen, understreker Corley at kondistrening også bra for hjernen fordi det øker produksjonen av hjerneceller og glukose. Glukose er som bensin for hjernen. Jo mer bensin hjernen får, jo mer vokser den, og jo smartere blir man.

Styrkselvstendigheten

Det er viktig å løsrive seg fra «flokken» for å oppnå suksess. Ifølge Corley skaper suksessfulle mennesker sin egen flokk, dit de rekrutterer likesinnede. Opprett din egen flokk, og få andre med deg i det nye fellesskapet, sier Corley.

Unngå de negative

«Du er bare så suksessfull som dem du ofte sosialiserer deg med», skriver Corley. Søk de målbevisste, optimistiske og entusiastiske som har en positiv innstilling til livet. Ifølge Corley er det like viktig å unngå negative mennesker med negativ innflytelse. Negativ, destruktiv kritikk vil stikke kjepper i hjulene for å oppnå suksess.

Personlig måloppnåelse

Mange gjør den feilen at de jakter etter andres drøm. Suksessfulle mennesker definerer sine egne mål, og forfølger dem nådeløst og lidenskapelig. Det gjør jobben morsom. Lidenskap gir deg energi, utholdenhet og nødvendig fokus for å overvinne motgang, feil og avvisninger.

Morgenstundene er gull

Nesten 50 prosent av de millionærene som har bygd opp formuen sin selv oppga at de står opp minst tre timer før arbeidsdagen deres begynner. Slik unngår har de tid for seg selv og unngår forstyrrelser, som et uventet møte, kø i trafikken eller andre ting som ikke lar seg planlegge. Disse forstyrrelsene har en negativ psykologisk effekt på oss fordi de får oss til å tro at vi ikke har kontroll på livene våre.

Bruk tid på å tenke

– Å tenke er nøkkelen til suksess, skriver Corley. Bruk 15 til 30 minutter hver dag mens du er alene og helst om morgenen. Temaene kan være karriereutvikling, økonomi og helse. De går rett på sak og stiller seg selv spørsmål som «Hva kan jeg gjøre for å tjene mer penger?» «Gjør jobben min meg lykkelig?» «Trener jeg nok?» osv.

Tør å be om kritikk

Kritiske tilbakemelding er viktig for å lære hva som fungerer og hva som ikke fungerer. Slike tilbakemeldinger lærer deg å skjønne om du er på riktig spor. Tilbakemeldinger, gode eller dårlige, er avgjørende for læring og vekst.