Hun traff oppskriften

november 5, 2018 8:17 am

– Jeg elsker å drive matblogg. Derfor gjør jeg alt selv, lager maten, skriver innleggene, og er fotograf. Den dagen det ikke er gøy lenger, slutter jeg, sier vinneren av «Årets Kvinnelige Entreprenør»,Trine Sandberg. Hun driver Trines matblogg som har ca.40.000 brukere som klikker seg inn hver dag!

Av: Torger Bjørnstad Foto: Knut Toft Ødegård
For andre året delte Direktesalgsforbundet ut «Årets Kvinnelige Entreprenør». Stedet var Grand Hotell i Oslo og rammen var årets bransjefest og Direktesalgsforbundets 45 års Jubileum hvor over 140 forventningsfulle gjester ventet i spenning.

På forhånd var det kjent at det var nominert svært mange gode kandidater som styret kunne velge blant. Spenningen var til å ta og føle på da forbundets leder Jan-Fredrik Torgersen entret scenen med sitt budskap;

– Ta vel i mot Trine Sandberg sa han, før applausen sto i taket og hun kunne motta heder, ære og 25.000 kroner som vinner i2018.

Det var en tilfeldighet

Trine Sandberg (54) kan fortelle at hun alltid har likt å lage mat, og var konstant på jakt etter nye og smakfulle oppskrifter som hun kunne teste ut på familie eller gjester.

– Det var en sen kveld for snart 12år siden at jeg fant en matblogg på nettet. Den var ikke spesielt avansert, men jeg ble fascinert av verktøyet og strukturen. Der sto det også hvordan man kunne lage sin egen blogg – og det gjorde jeg, forteller hun. Det ble starten på et eventyr.

Trine var ivrig, men begynte i det små. Hun begrenset seg til å legge ut noen oppskrifter med ujevnt mellomrom, men snart ble interessen og etterspørselen større enn hun hadde drømt om.

Utdannet som jurist

Årets Kvinnelige Entreprenør er fra Trondheim. I 1986 flyttet hun til Lørenskog og slo rot der. Hun fullførte utdannelsen som jurist og jobbet i Utdanningsdirektoratet, før hun tok det modige skrittet for treår siden. Hun sa hun «takk for meg» og leverte oppsigelse til sin faste jobb med en god inntekt – for å drive Trines Matblogg på heltid.

– Jo, jeg har enorme besøkstall hver deg, men jeg søker ikke størrelse for størrelsens skyld. Jeg vi drive en «enmanns»-bedrift og har som prinsipp at maten skal smake godt, og at det skal kjennes godt å lage den. Jeg gjør alt selv; kjøper inn, forbereder, lager, fotograferer, skriver– og vasker opp!

– Penger har aldri vært utgangspunktet for det jeg gjør, men det er klart jeg har en solid inntekt og er stolt av arbeidet mitt, forteller Trine Sandberg.

Sine enkle prinsipper, oppskriftene og lekre bilder har hun også tatt med seg inn i forlagsbransjen med kokebøkene sine. Trines mat, Trines mat 2 og Trine inviterer er tilsammen solgt i mer enn 380 000 eksemplarer.

Ikke første gang på Grand

Også tidligere i år var hun invitert til Speilsalen på Grand Hotell for å motta en pris. Den gang var det Vixen-prisen «årets business» som er basert på nærmere en million stemmer fordelt på 13 kategorier. To år på rad har hun også blitt kåret til årets matblogger av Godt og Mathallen.

Godt etablert

Det er styret i Direktesalgsforbundet som avgjør hvem som får prisen. Og det var ingen tvil om at styret hadde valgt en verdig og populær kandidat.

Jan-Fredrik Torgersen forklarer gjerne litt nærmere om bakgrunnen for prisen.

– De 20 medlemsbedriftene i forbundet har omtrent 80.000 personer knyttet til seg der de fleste, på deltid tar del i et spennende yrke. Den store majoriteten av disse er kvinner.

– Nettopp den store kvinneandelen er grunnen til at vi valgte å sette opp en egen pris for kvinner, forklarer Torgersen. Han legger til at hvem som helst kan nominere kandidater, uansett bransje.

I år ble det altså Trine Sandberg, Norges ukronede matdronning. Hun har inntatt en posisjon det står respekt av, drøye ti åretter at det hele startet nærmest ved en tilfeldighet.