Kjøpesenterstress – nei takk!

desember 5, 2018 8:22 pm

Innen handel er desember den travleste måneden – både for de som selger og de som skal kjøpe. Det gjelder enten det handles på kjøpesentre, weben – eller fra en Direkteselger.

Av: Torger Bjørnstad

– Det rapporteres om stigende salgskurver i bransjen og trolig vil desember i år vise en omsetning som er høyere enn noen gang, sier lederen i Direktesalgsforbundet Jan-Fredrik Torgersen.

I løpet av noen hektiske uker skifter varer og penger eiere i ekspressfart. Selvfølgelig ender mye opp som julepresanger. Alle som har levd noen år vet hvor vanskelig det kan være å ha truffet helt blink når julegavene pakkes opp den 24.

Nettopp derfor er bransjens etikk så viktig. Medlemmene i forbundet er forpliktet til å følge forbundets regler som blant annet gir romsligere angrefrister enn forbrukere får i de fleste butikker.

– Reglene som forbundets medlemmer har forpliktet seg til å følge, regulerer blant annet til hvem og hvordan en selgerkontakt tas, hvilke salgsmetoder som kan benyttes, hvilken informasjon og dokumentasjon som skal gis ut, og hvordan eventuelle tvister håndteres, sier lederen i Direktesalgsforbundet Jan-Fredrik Torgersen.

Angreskjema setter standarden

Før kjøp skal selger gi opplysninger om varens viktigste egenskaper, totale kostnader med spesifikasjon av de enkelte elementer i totalprisen, angrerett, vesentlige avtalevilkår, selgers navn og adresse, samt hvor lenge den prisen som blir gitt er gyldig.

Angrerettloven gir alle som har kjøpt en vare av en direkteselger en mulighet til å komme ut av et impulsivt kjøp, uten at de behøver å begrunne overfor selgeren hvorfor de vil gå fra kjøpsavtalen. Loven gir 14 dagers angrefrist, men fristen kan i visse tilfeller forlenges til 3 måneder, og i enkelte tilfeller til 1 år. Angrerettloven gjelder ikke for kjøp i butikk.

Selgeren gi opplysninger om fremgangsmåte og vilkår for angreretten på en klar og forståelig måte.

Det skal følge med et standard angreskjema med varen. Dette skal være ferdig utfylt av selgeren, og kan benyttes av kjøperen for å gi melding til selgeren om at angreretten benyttes. Kjøperen er imidlertid ikke forpliktet til å benytte angreskjema.

Myndighetene passer på

Det er primært Mattilsynet som har ansvar for kostholds produkter. Legemiddelverket kontrollerer eventuelle medisinske påstander dersom slike fremmes i markedsføringen.

– Vi ser et godt engasjement og gode holdninger for å følge våre felles regler.

– Det fine med Direktesalg er at det gir en mulighet for alle til å få seg en jobb som gir inntekter. Det gjelder uansett om man vil ha det som heltidsjobb, deltidsjobb eller bare som en hobby, avslutter Jan-Fredrik Torgersen.

Du kan lese mer i Forbrukerrådets informasjon og veiledning knyttet til angrerettsloven HER: