Vær en god leder for teamet ditt

desember 5, 2018 8:37 pm

Det hjelper ikke å bruke mye tid på teamet ditt dersom du ikke er ekte tilstede på teamets premisser når de trenger deg.  Den som er overfladisk blir raskt avslørt.

Av: Torger Bjørnstad

I Direktesalgsbransjen kan det være like utfordrende å være en del av et team, som å lede teamet på en god måte. Grunnene er flere, men særlig strukturen der vi oppholder oss på forskjellige steder og ikke på et felles kontor under «samme tak», kan være krevende.

Derfor stilles det ekstra store krav til hvordan vi samhandler i vår bransje.

For at dere skal lykkes som et team, må det være en form for kjemi og respekt mellom alle i teamet. En lederstil kan ikke være drevet av en iskald sjekkliste der en krysser av etterhvert som oppgaver avklares.

Selv de mest skreddersydde oppfølgingsprogram kan ikke sammenlignes med et ekte forhold mellom lederen og resten av teamet.

Det må være kjemi

Loran Nordgren, førsteamanuensis i organisasjon og ledelse ved Kellogg School, hevder at det er en sammenheng mellom mellommenneskelige relasjoner i teamet – og de resultatene vi kan oppnå. Hans teori er at det er de lederne som viser mest mellommenneskelig varme som har størst sannsynlighet for å lykkes på sikt.

En bedre versjon av deg selv

De beste lederne unngår bevisst å komme i veien for drømmene til selgerne i teamet.

Husk alltid at dersom en i teamet ditt ikke passer til å selge de produktene dere tilbyr eller om han eller hun har urealistiske ambisjoner, er det lederens jobb å hjelpe den det angår til å ta riktige avgjørelser alle kan leve med.

Enkelt (men like vel så vanskelig) kan vi si at en leders viktigste oppgave er å hjelpe andre rundt seg til å bli bedre versjoner av seg selv.

For å få det til må du hele tiden ha respekt for alle i teamet ditt, og hjelpe dem ved å overføre din kompetanse, erfaringer og egenskaper til andre (kundene). De beste lederne praktiserer en form for lederskap som går mindre ut på å skape etterfølgere, men å løfte alle i teamet.

Optimisme trumfer kynisme

En god leder skal gi energi, ikke fjerne den. Gi ros når det er riktig og korriger dersom det er nødvendige. Sett realistiske mål og følg dem opp. Det er særlig viktig dersom dere ikke når målene.

Vær lojal skap trygghet

Selvfølgelig ønsker vi alle å beholde de beste selgerne.

Men husk at du ikke bare fokusere skal på deres faglige sider, men også akseptere og støtte andre lidenskaper på en balansert måte.

Lederen skal gi energi, ikke fjerne den.

En god leder trenger både kompetanse og mellommenneskelig varme, mener førsteamanuensis Loran Nordgren. Han tror at man blir en varmere person ved å tenke gjennom hvordan man bygger relasjoner til andre mennesker.

Du oppfatter neppe en person som ikke er mentalt tilstede i en samtale som spesielt varm?