ARKIV

Best med kjøp fra direkteselgere

januar 10, 2019 9:32 pm

– Sjansen for å få byttet julegaven som er kjøpt i en butikk øker hvis man er tidlig ute og varen er uåpnet, sier direktør for Virke faghandel Bror William Stende. De som handler med en direkteselger har mye bedre rettigheter.


Av: Torger Bjørnstad

Julen er over og nå er det som vanlig et rush av folk som vil bytte de gavene som ikke helt falt i smak, i butikken der gaven ble kjøpt. Men mange blir skuffet, for det er hverken lovfestet rett til å få bytte varer eller få en tilgodelapp.

Mange butikker er fleksible, men langt fra alle.

– Direktesalgsbransjen ser helt annerledes på våre kunders bytterett og derfor følger vi Angrerettloven til punkt og prikke. Loven gir forbrukeren gode rettigheter. Men det underlige er at loven ikke gjelder for kjøp i tradisjonelle butikker sier lederen av Direktesalgsforbundet, Jan Fredrik Torgersen.

Det er nemlig stor forskjell på bytterett i forhold til om gaven er kjøpt i fysisk butikk eller i et «Home-party» av en direkteselger.

På forbrukernes side

Angrerettloven gir 14 dagers angrefrist, Den gjelder for alle avtaler om kjøp av varer som er inngått utenfor fast utsalgssted eller via fjernsalg. Fristen kan i visse tilfeller forlenges til 3 måneder, og i enkelte tilfeller til 1 år.

Fysiske butikker ikke har plikt til å gi deg pengene tilbake eller bytte inn mot noe annet.

– Det er riktig at det ikke er en rettighet å få byttet julegaver, det er en ekstraservice butikkene normalt tilbyr. Sjansen for å få byttet julegaven øker derfor hvis man er tidlig ute og varen er uåpnet, sier direktør Bror William Stende, direktør for Virke faghandel, i en pressemelding.

Selgeren skal gi informasjon

Før kjøp skal direkteselgeren gi opplysninger om varens viktigste egenskaper, totale kostnader med spesifikasjon av de enkelte elementer i totalprisen, angrerett, vesentlige avtalevilkår, selgers navn og adresse, samt hvor lenge tilbudet er gyldig.

Selgeren skal også gi opplysninger om fremgangsmåte og vilkår for angreretten, om garanti- og servicevilkår, om vilkår for eventuell oppsigelse, samt en bekreftelse på bestillingen.

Det skal følge med et standard angreskjema med varen. Dette skal være ferdig utfylt av selgeren, og kan benyttes av kjøperen for å gi melding til selgeren om at angreretten benyttes.

Loven gjelder forbrukerkjøp, dvs. at varen er til personlig bruk for kjøperen, hans husstand eller omgangskrets. Selgeren må være næringsdrivende.

Forbrukerrådets fullstendige informasjon finner du her: