Ikke alt vil fortsette som tidligere

januar 10, 2019 9:11 pm

Handelen er i endring. De tradisjonelle salgskanalene er satt under press. Denne julen så vi et omfang av rabatter vi aldri har sett tidligere. Butikkene tilbød 30, 40 og 50 prosent rabatt – også de siste dagene før juleaften. Alt i håp om å tiltrekke seg salg.

Av: Torger Bjørnstad

Nå har tallene kommet og de viser alt fra nedgang i enkelte bransjer til 0-vekst når inflasjonen tas i betraktning. Massive rabatter går ut over fortjenestemarginene, så derfor er det god grunn til å tro at mange må innse mye dårligere økonomisk resultat – selv for de som klarte å få til en liten volumøkning.

– Det at den tradisjonelle butikkbransjen sliter er bare positivt for oss. Direktesalg med muligheter for direkte tilgang via Internett samt personlig oppfølging kommer til å vokse kraftig i årene fremover, sier Direktesalgsforbundets leder Jan-Fredrik Torgersen.

– Og det vil selvfølgelig kunne stimuleres ytterligere dersom vareutvalget styrkes og økes til nye sektorer?

– Per i dag er det stort sett helsekost, kosttilskudd samt kosmetikk og hudpleie som utgjør de største produktgruppene innen direktesalg i Norge. I tillegg tilbyr våre medlemmer støvsugere, kaffemaskiner, lys og pyntegjenstander og rengjøringsprodukter som viktige områder.

– Men det er i grunnen ingen begrensninger for de aller fleste produkter kan selges via direktesalg og personlig salg, sier Torgersen.

Bransjen flytter ut

Oppfølgingssalg i bransjen skjer også som netthandel. Dette skjer parallelt med at flere direktesalgs-selskap har valgt å legge sine lagre utenfor Norges landegrenser. Ved nyttår ble den frie handelsgrensen for internett/pakkehandel på 350 kroner kuttet. Nå lurer mange på om det vil påvirke bransjen?

– Nei, svarer Torgersen. Han begrunner det med at alle forbundets medlemsbedrifter fortsatt har registrerte selskaper i Norge slik at dette ikke vil påvirke den enkelheten forbrukerne opplever med direktesalg.

Hvor går veien videre

– Når vi nå ved nyttår kan se fremover, har vi allerede konstatert at tradisjonell handel er under press. Prisreduksjoner er ett signal – et annet, mye tydeligere, er butikker – eller sågar hele kjeder, som forsvinner. Samtidig ser vi at direktesalg øker.

– Det er lett å skjønne at dette kan knyttes til konkurransesituasjonen, behagelig høye marginer i utgangspunktet – og kanskje varepartier som er spesielt tilrettelagt for rabatter i denne sesongen?

– Uansett handelskanal vil det alltid være viktig å ha produkter som er konkurransedyktige, både på pris og kvalitet. Vår bransje er også nødt til å følge med på prisjaget med kampanjer og rabatter fra tid til annen, sier Jan-Fredrik Torgersen.

– Fordelen med direktesalg er at våre distributører og selgere har direkte kontakt med kundene sine. Det gjør at kunden kan få ta, føle, smake og oppleve produktet på en best mulig måte. Det skiller vår salgsform fra vanlige butikker og internett, avslutter han.