ARKIV

Skaff deg gratis markedsføring

februar 11, 2019 7:49 am

Som direkteselger kan du selvfølgelig ikke ha et stort markedsføringsbudsjett. Like vel er det mye du kan gjøre for å nå lengre ut med dine tilbud og produkter. Her har vi samlet noen råd, men husk at det alltid kreves både engasjement og innsats.


Av: Torger Bjørnstad

 

Markedsføring er viktig for at du og tilbudene dine skal bli synlig, slik at du styrker din posisjon og får flere kunder. Det finnes en rekke muligheter du kan forsøke, uten at det trenger å koste store beløp.

Content marketing, storytelling og de sosiale medienes algoritmer er noe av det du bør lære deg å forstå – og utnytte.

Vis deg frem som en relevant aktør i offentlige debatter. Ta tak og meld deg på når medier skriver om bransjerelaterte forhold – eller din forretnings produkter.

Finnes det andre aktører med kompletterende interesser eller som har nytte av de samme idéene som deg? Del på kostnader, bytt tjenester og nå en bredere kundekrets sammen.

 

1: Sosiale medier på alles lepper

Bli en mester på content marketing og storytelling.

Over 80 prosent av oss er tilstede og bruker sosiale medier, og opp mot 70 prosent bruker disse kanalene daglig. Derfor kan dette bli din aller viktigste reklamekanal.

Start med å kartlegge hvilke historier det er mulig å fortelle om ditt produkt, din forretningsmodell eller tjeneste? Eksempel: Gå gjerne rett på sak og si at du ser etter «testpersoner» som vil prøve ut produktene du selger eller partnere for «home-parties» – hvis dette er prioritert for deg.

Skap relevant og matnyttig innhold for dine tjenester eller produkter og søkeoptimaliser dette for å komme høyere i Google-søk.

Ha som mål å skape et innhold som andre vil like og spre videre. Bestem deg for en strategi og post dine innlegg ofte. Heller kortere innlegg, med en profesjonell touch enn lange kompliserte utredninger.

Test ut markedsføring på de ulike plattformene. Husk at med et forholdsvis lite budsjett kan innlegg fremmes og få større spredning utenfor egne nettverk

 

2: Se på pressen som din venn

Sett deg som mål å være tilstede i medier som en spesialist med høy troverdighet.

En (relativt) enkel måte er å svare på, eller supplere artikler eller innlegg du leser i aviser, blader – eller på deres webløsninger.

Sikt deg inn på riktig nivå og vær klar over at lokale medier både er mer mottakelige – og mer relevante for din kundekrets, elle regionale eller riksdekkende medier.

Vær seriøs og faglig organisert – være forsiktig med skryt men vær tydelig på hvem du er som avsender og hvorfor du engasjerer deg.

Husk at den dagen du fremstår med et innlegg – som avsender med ditt budskap, vil det være mange som vil finne ut mer om deg, din kompetanse og dine tilbud etc. Vær i forkant og skap en oppdatert og gjennomarbeidet profil på LinkedIn.

 

3: Smarte samarbeid

Finnes det andre aktører med kompletterende interesser, tilbud eller som har nytte av de samme idéene som deg?

Vær åpen og se på disse som muligheter fremfor konkurrenter. Ta kontakt og foreslå at dere kan dele på kostnader, bytt tjenester og nå en bredere kundekrets sammen.

Mulighetene er nærmest uendelige dersom du setter deg ned og kartlegger disse.