Lei jobben? Finn et helt nytt yrke

februar 11, 2019 7:54 am

I gode tider blir vi generelt tøffere og våger å søke nye utfordringer. Omvendt er det i dårlige tider da de fleste blir opptatt av å sikre seg og holde på jobben.

Av: Torger Bjørnstad

Det er ingen tvil om at tidene i Norge er gode nå, så hvis du søker nye selgere til teamet ditt – eller kanskje du vil starte med direktesalg fra bunnen av, er det en god tid for å gjøre det nå.

– Mer enn 80.000 jobber med direktesalg i Norge, men det er plass til mange flere som vil forsøke seg i denne spennende bransjen, sier lederen i Direktesalgsforbundet, Jan-Fredrik Torgersen.

– Det er i grunnen ingen begrensning for hvem som kan begynne i vår bransje, men det gjelder det samme her, som for det meste i livet; Skal du ha suksess, må du stå på! Det er den enkle og altovergripende oppskriften, sier Torgersen.

Dette er noen gode råd

Motivasjon

Tenk godt igjennom hvorfor vil du bytte til direktesalg. Uansett hva som er grunnen til at du har lyst på akkurat dette yrket, bør valget være utløst av motivasjon.

Søk informasjon

Fra Direktesalgsforbundets nettside får du enkelt kontakt med leverandører som kan gi deg det seriøsitetsstempelet vår bransjeorganisasjon gir.

Ikke «første og beste»

Vær nøye og finn ut mest mulig om leverandøren og produktspekteret du vil satse på. Snakk med flere alternative leverandører til du er sikker på at du har valgt det rette. En leverandør med produkter som matcher dine personlige interesser, kan være en styrke for deg.

Ikke si opp

Ikke bli for ivrig, reduser heller arbeidstiden og behold den gamle jobben til du er på plass i din nye bransje. En etableringsprosess kan ta lenger tid enn du tror – og husk at mange har direktesalg som deltidsjobb.

Kompetanse

Mye av det du allerede har av kompetanse, vil nesten alltid være overførbart i et nytt yrke. I Direktesalg er kontaktnettet ditt – og hvordan du vil utvikle det, spesielt viktig. Kartlegg derfor din egen kompetanse og vær den bevisst. Har du for eksempel jobbet i en kantine, kan overførbar kompetanse være hygienehåndtering.

Økonomi

Direktesalg gir frihet – og har et stort inntektspotensial når du er etablert og i god flyt.

Men vil økonomien din og eventuelt familiens tåle at du skifter karriere? Sett opp et budsjett og sjekk hva du vil klare deg med i starten.

Nykommer

Karriereskifte er hardt arbeid. Selv om du tar med deg mye, begynner du litt på nytt. Vær forberedt på at det er hardt arbeid som skal til. Vær fleksibel, motivert og vis hele veien motivasjon. Vis at du har lyst på direktesalgsbransjen, at du brenner for det.

Blir du en del av et team, vil det også inkludere opplæring, erfaringsoverføring og annen støtte.