Hva kan vi si – og påstå

april 2, 2019 11:24 am

Mattilsynet har oppdatert veilederen om korrekt bruk av ernæringspåstander og helsepåstander. Veilederen er først og fremst beregnet for de som produserer, importerer eller selger næringsmidler i det norske markedet.

Av: Torger Bjørnstad

Mattilsynets veileder er omfattende og på 127 sider er det mye å sette seg inn i for den som vil vite alt i detalj.

Hva er ernærings- og helsepåstander

Tilsynet definerer dette som frivillige opplysninger som kan brukes i markedsføringen av næringsmidler. Regelverket gir mange krav og føringer til når, hvor og hvordan disse kan brukes.

For deler av vår bransje er det spesielt viktig å merke seg rådene om hvordan næringsmidler kan markedsføres i tråd med regelverket og helsemyndighetenes anbefalinger for et sunt kosthold.

Ett grunnleggende prinsippet er at en ernærings- eller helsepåstand ikke skal gi forbrukerne feil inntrykk av hva som kan skje med kroppen når de inntar eller ikke inntar et næringsmiddel.

Kommersiell kommunikasjon

-Veiledning er viktig for Mattilsynets arbeid med å spre kjennskap om regelverket. Virksomheter som bruker ernærings- og helsepåstander har plikt til å følge regelverket, mens Mattilsynet fører tilsyn med at matvarer som er merket med ernærings- og helsepåstander er merket riktig, sier Merethe Steen i Mattilsynet.

Det er viktig å merke seg at ernærings- og helsepåstander skal bygge på og være dokumentert ved hjelp av allment anerkjente vitenskapelige bevis. Henvisninger til tradisjonell bruk eller personlige erfaringer er ikke vitenskapelig dokumentasjon.

Alle som deltar i aktiviteter som innebærer kommersiell kommunikasjon skal følge reglene i påstandsforordningen.

Dette vil blant annet være alle som driver markedsføring og salg av næringsmidler, leger, ernæringseksperter, sykepleiere eller annet helsepersonell (profesjonsutdannet eller selvutnevnt). Men også bønder, toppidrettsutøvere, treningskjendiser og bloggere!

All reklame og ulike presentasjonsmåter, inkludert muntlige opplysninger som gis ved levering av næringsmiddelet til forbrukeren, er også kommersiell kommunikasjon som omfattes av påstandsforordningen når det brukes ernærings- eller helsepåstander. Det samme gjelder aktiviteter på Facebook eller andre sosiale medier og i foredrag eller kursvirksomhet.

Last ned veilederen her: