ARKIV
- Seldia styrker både deg – og dine kunder
- Årets DF Awards på ærverdige Hotel Continental
- Ønsker mye strengere håndheving
- Gode råd om nettverksbygging
- DF Award er tilbake 22. oktober
- Pandemien utfordret all handel
- Alt dreier seg om kundeopplevelsene
- Hvordan håndterer du stress
- Sosiale medier er din «hemmelige» hjelper
- Noen ganger lykkes du – andre ganger ikke
Sosiale medier er din «hemmelige» hjelper
Facebook perioden er over påstår noen. De tar grundig feil. 80% av Norges befolkning bruker kanalen minst én gang om dagen. Sosiale medier har en utrolig kraft. Hvordan kan du nyttiggjøre deg dette i din jobb som direkteselger.
Av: Torger Bjørnstad
Sosiale medier er fulle av muligheter. Det er ikke vanskelig å bruke dem, men mange bruker like vel timevis – uten å lykkes. Sannsynligvis fordi de ikke hadde en god nok strategi til å begynne med.
Start med å stille deg spørsmålet: Hva vil jeg oppnå? Er det å rekruttere deltakere til «Home parties», spre brukerinformasjon om produktene du selger eller gi service og gode tilbud.
Straks du har definert målet, kan du legge planen. Det er hundrevis av veier å gå. Skal du satse på Facebook eller LinkedIn? Adwords eller Google Display Ads?
Hva vet du om kundene dine
Hvor er kundene dine i sosiale medier? Det sier seg selv for du får ingen effekt av å snakke «for døve ører». Hver streng, og prioriter i forhold til hvor, og i hvilke kanaler finner du drømmekundene dine? Mangler du svar, bør du ta deg bryet med å spørre dem.
Når du har svarene kan du bestemme seg for hvilke kanaler du skal legge energien din i. Hvis du ikke har mye erfaring, er det bedre å satse 100% på 1-2 kanaler, istedenfor å legge energi i «alle mulige» plattformer. Husk at det krever både tid og energi å mestre én kanal.
Som direkteselger er det naturlig at du både vil nå bredere ut for å få flere kunder – og øke omsetning og inntjening. Vær konkret når du legger planen din. Husk: Hva kjennetegner kundene du ønsker deg – og hva er de interessert i? Og hvordan kan du kombinere dine tjenester eller produkter med det?
Gjør innsatsen målbar
Her er noen eksempler i en månedsplan:
- Øke antall følgere på sosiale medier.
- Poste antall lenker til produkter på Facebook
- Poste blogginnlegg én gang i uka.
Følg planen du legger, for det gjør det enkelt å evaluere hver måned (eller gjerne hver uke): Har jeg gjort det jeg lovet meg selv – eller må jeg omprioritere tidsbruken min for å nå målene. Husk at over tid, vil disse små handlingene kunne gi deg vidunderlige resultater.
Hva gir verdi for følgerene dine
Nå må du skape innhold som hjelper drømmekundene dine. Bruk tiden riktig og sats på kvalitet fremfor kvantitet (ingen er tjent med å motta uinteressant bullshit)
Dersom målet var å øke trafikken på Facebook-siden din, er det naturlig å spørre seg:
– Har trafikken økt fra forrige måned?
– Hvor kom trafikken fra?
– Hva ga mange lesere?
– Hva fungerte ikke?
Etterhvert vil du kanskje oppdage at det er blogginnleggene som skaffer mest trafikk. Samtidig kan det hende de reelle salgsmulighetene kommer via Facebook.
Noen råd fra eksperter i sosiale medier.
Vær tålmodig
Det tar tid å lykkes på sosiale medier. Ofte erfaringen at det kan ta 2-3 år før det virkelig “eksploderer”.
Prøv og feil
Det er viktig å ikke være så seriøs på sosiale medier. Test ut nye ting – lag film. Trender kommer og går fort, så det gjelder å finne på nye måter å presentere innhold på.
Vær tilstede på flere plattformer
Selv om det er lurt å konsentrere seg om noen få kanaler i starten, skjer det flotte ting når man er tilstede på flere plattformer.
Resirkuler innhold
Det tar lang tid å lage et godt stykke innhold, derfor bør du ha tanker om hvordan du kan utnytte det på flere plattformer. En film på Youtube kan bli et blogginnlegg, som kan bli en infographic – som også kan bli en Instagram post.
Aldri krangle med kunder
Vi kan diskutere om kunden alltid har rett, men på internett har de faktisk det. Du kommer aldri godt ut av å være sur og kranglete tilbake på sosiale medier – uansett hvor urettferdig situasjonen er.
(Kilder Facebook, Dagens Perspektiv og Vilde Serina Brunvoll i Kult Byrå.)