Forskjell mellom pensjonister og unge familier

juni 5, 2019 7:11 pm

I forrige nyhetsbrev kunne vi fortelle om utviklingen i netthandel. Vi fortalte også om funn fra forbrukernes adferd som også er viktige for vår bransje. Alder og sosial situasjon er andre faktorer som er med å styre våre handlevaner. Derfor tar vi et dypere dykk i dette denne gangen.

Vi handler stadig mer på nettet og i år forventes omsetningen å bli rekordhøye 144,8 milliarder i år.

Forbrukere trekker spesielt frem at det er en enkel og tidsbesparende måte å handle på.

Det er DIBS’ årlige rapport om norsk e-handel som ligger til grunn for det vi skriver til deg her. Rapporten gir et detaljert bilde av e-handelen og dens utvikling i Norge, Sverige, Danmark og Finland.

Mens rapporten tidligere fokuserte på norsk omsetning, har man for 2018 valgt å estimere nordmenns totale forbruk – både i norske og utenlandske nettbutikker. Dermed reflekterer rapporten i større grad forbrukeratferd og global E-handel. Dette er 12 gang rapporten publiseres.

En viktig ting motiverer
Å spare tid i hverdagen. Forbrukerne velger ofte nettet, slik at de kan bruke tiden sin på̊ andre ting

som betyr mer for dem.

Bekvemmelighet er også avgjørende er også et funn som vises tydelig i tallene. 25 prosent av nordmenn svarer at de handler på̊ nettet fordi det er praktisk, og fordi det sparer dem for tid.

Enkelt å sammenligne

13 prosent av dem som handler på̊ nettet, svarer i tillegg at de gjør det fordi det er lett å sammenligne produkter og priser. En annen viktig faktor er at Internett alltid har åpent. Forbrukerne trenger ikke vente til butikken åpner, for online kan de handle når de har et ledig øyeblikk – uansett om klokka er 16 på̊ ettermiddagen eller 3 om natten.

• Unge familier uten barn liker

Å handle på̊ nettet via mobilen. Faktisk har 70 prosent handlet via mobile enheter. Denne familietypen elsker også̊ å handle på̊ utenlandske nettsteder, som ofte har lavere priser og større utvalg.

• Unge familier med små̊ barn

Har en travel hverdag, og dette ser vi på̊ tallene. Det er denne gruppen som uten sammenligning handler mest fra mobilen, og hele 53 prosent har avbrutt et kjøp. Hvis det er for tungvint å handle på̊ nettet, gjør de ikke.

• Familier med eldre barn

Er den gruppen som sammen med unge småbarnsfamilier handler mest fra telefonen. Denne familiegruppen liker også̊ å kjøpe dagligvarer på̊ nettet. I under- kant av en fjerdedel har handlet mat på̊ nett.

• Yrkesaktive voksne uten barn

Er en familietype med en forkjærlighet for handel på̊ utenlandske nettbutikker. 50 prosent av de yrkesaktive voksne uten barn handler på̊ utenlandske nettbutikker, og 62 prosent foretrekker å betale med kort.

• Pensjonister

Handler i mindre grad på̊ nett enn andre familietyper. Likevel handler 33 prosent fra telefonen. Pensjonister er også̊ den gruppen som er mest glad i å bruke kortet. Hele 70 prosent av pensjonistene foretrekker å betale med kort.

Av: Torger Bjørnstad (Kilder: DIBS’ årlige rapport om norsk e-handel, Natalia Laursen og Patrik Muller)