Mange blir lurt inn i pyramidespill

juni 5, 2019 7:18 pm

I fjor stanset Lotteritilsynet pyramidespill med 150.000 deltakere. Det kan være utfordrende å skille disse fra fullt lovlig nettverkssalg. Lotteritilsynet tydeliggjør gjerne hvordan man avslører det ulovlige.

Direktesalgsforbundet, og dermed deres medlemmer gjennom sine medlemsskapsavtaler, har allerede et nært og godt samarbeide med Lotteritilsynet. Det er Lotteritilsynet som er ansvarlige for å håndheve de lover og regler som Stortinget har vedtatt.

Seniorrådgiver i Lotteritilsynet Silje Sægrov Amble forklarer oss gjerne hvordan vi enklest kan avsløre en ulovlig pyramide.

• Har du blitt lovet «gull og grønne skoger» på et vervemøte, bare du kan få med mange nye folk raskt – og du i tillegg skjønte at det var lite eller ingen ting du skulle få disse folkene med på, bør du holde avstand. Du er antakelig i ferd med å bli lokket inn i en ulovlig pyramide, sier Silje Sægrov Amble.

Løfter om store inntekter på inntjeningen til de personene du verver, på flere nivåer under deg, vil være et klart tegn på en pyramide. Her blir pengene flyttet oppover i systemet, og det er de som sitter øverst, som først og fremst tjener på det.

MLM eller ulovlig pyramide?

Pyramidestrukturen er felles både for ulovlige pyramider og Multi Level Marketing-virksomhet (MLM). Det er et problem fordi ulovlige virksomhet går alt for langt i å fremstille seg selv som MLM.

• Ja, dessverre for det er til stor skade for vår bransje, sier Direktesalgsforbundets leder Jan-Fredrik Torgersen. Han legger til at det ofte ligger svært avanserte metoder til grunn når folk i ettertid skjønner at de har blitt lurt.

Torgersen sier det kan være vanskelig å skille en lovlig MLM-virksomhet fra en ulovlig pyramide. Han er derfor glad for at Lotteritilsynet gjør en så god jobb.

Tilsynets “tommelfingerregel”

Penger yngler ikke av seg selv. Hvis noen på toppen tjener mye, kan det skyldes at mange lenger nede i systemet taper penger. Dersom inntekten din er avhengig av at du og de du har vervet, hele tiden verver nye medlemmer eller får eksisterende medlemmer til å oppgradere sine medlemskap, vil ikke virksomheten kunne overleve på lang sikt.

På Lotteri- og Stiftelsestilsynets hjemmeside finner du mange fornuftige spørsmål. Disse bør du stille deg selv før du velger å delta i noe som ligner på en pyramide

• Er det kjøpeplikt og/eller månedlig medlemsavgift, og er denne medlemsavgiften høy?
  • Må du betale for å bli medlem før du får vite hva hele virksomheten egentlig går ut på?
  • Kan du bare kjøpe produktene som en del av medlemspakken når du blir vervet eller oppgraderer medlemskapet, eller kan du kjøpe produktene uten å være medlem? (Hvis du må bli medlem for å kjøpe produktene, bør varsellampene lyse.)
  • Er det angrefrist ved bestilling?
  • Er det innfløkte bonus- og verve ordninger som det er vanskelig å få fullstendig oversikt over?
  • Markedsfører virksomheten seg med at du får inntekter av at de du har vervet, verver nye medlemmer, eller er det ditt salg av produkter som gir inntekt?
  • Får du en del av inntektene ut som aksjer i virksomheten? (Dette kan være et tegn på at det er fiktive verdier i virksomheten.)
  • Vær skeptisk hvis du ikke har gode svar på disse spørsmålene:
  • Finnes det faglig dokumentasjon på at produktene/tjenestene som selges, er gode?
  • Koster produktene mye når du ser på prisen i forhold til innholdet?
  • Er dette produkter som du trygt kan anbefale slekt og venner?
  • Kommer det klart frem hvem som står bak produktene, og er det lett å komme i kontakt med dem?
  • Er virksomheten registrert i Brønnøysundregistrene?

(Av: Torger Bjørnstad. Kilder: PRM fra Lotteri- og Stiftelsestilsynet og https://lottstift.no/nb/pyramide/ )