ARKIV
- Seldia styrker både deg – og dine kunder
- Årets DF Awards på ærverdige Hotel Continental
- Ønsker mye strengere håndheving
- Gode råd om nettverksbygging
- DF Award er tilbake 22. oktober
- Pandemien utfordret all handel
- Alt dreier seg om kundeopplevelsene
- Hvordan håndterer du stress
- Sosiale medier er din «hemmelige» hjelper
- Noen ganger lykkes du – andre ganger ikke
Bekrefter bransjens store potensial
Direktesalgsbransjen omfattes ikke av omsetningsnedgang og butikkdød, men utfordres av rene nettbutikker. – Vi jobber derfor med digitale løsninger som fortsatt er attraktive for salgsteamene. Frykten er å trå feil, slik at salgsagentene forlater suksessen. Derfor er vårt fokus å gjøre det lettere for agentene, sier Bjørn Nicolaysen.
Av: Torger Bjørnstad
Det var Dagens Næringsliv som i sommer fortalte om fortsatt vekst og kjempe overskudd for norske Norwex. Den utrolige veksten, som i 2018 resulterte i salg på over tre milliarder, avtok riktig nok noe – men med en økning på over 10 prosent var det ny rekord. Resultatet før skatt ble på over 13 prosent av omsetningen.
En spennende historie
Mye har endret seg siden Norwex ble etablert på Eidsvoll i 1994. Frem til 1999 hadde selskapet, som da het Eidsvoll Mijløprodukter, all omsetning i Norge. Nå utgjør den under en prosent. Veksten har først og fremst kommet i Nord-Amerika som nå står for 90 prosent.
Selskapet selger mikrofiberprodukter og andre husholdningsprodukter gjennom direktesalg. Ved utgangen av 2017 hadde Norwex drøyt 132.000 aktive salgskonsulenter. Gründer Bjørn Nicolaysen er styreleder og største aksjonær med en eierandel på 50,9 prosent.
Dagens Næringsliv kan i sin artikkel fortelle at eierne tok ut rekordutbytte på 306 millioner i fjor. Det betyr at utbyttet de 10 siste årene har vært på utrolige 1,2 milliarder.
Utfordret av digitale løsninger
Nicolaisen mener forretningsmodellen blir utfordret av den økte netthandelen og at veksten i enkelte områder derfor er avtagende, som for eksempel i Norge og USA. Sjefen mener man må bruke penger på å utvikle digitale løsninger for å være konkurransedyktige fremover.
– Jeg har en mistanke om at vi ikke har vært flinke nok til å utvikle oss i takt med it-utviklingen som skjer i samfunnet. Vi har en stor it-avdeling, men vi har fortsatt mye å jobbe med, sier han til Dagens Næringsliv.
Bjørn Nicolaysen bekrefter at konsernet nå ønsker å øke den digitale satsingen, men er redd for å miste noen av salgsagentene som hele forretningsmodellen er bygget rundt, dersom man åpner en nettbutikk. Han forteller at Norwex jobber med en digital løsning som fortsatt vil være attraktiv for salgsagentene.
– Det er et veldig risikabelt område, hvis vi gjør det feil, så forlater alle selgerne oss. Vi kunne utviklet den tradisjonelle modellen vår, men jobber med å gjøre det lettere for agentene å selge produktene våre gjennom nett og apper, avslutter han.
(Kilde: Dagens Næringsliv)