ARKIV

Blir du likt, selger du mer

august 6, 2019 6:08 am

Hvem vil kjøpe varer fra en selger de ikke har tillit til – eller ikke liker? Svaret er enkelt, og gjelder i alle kunderelasjoner – også for oss i Direktesalgsbransjen. Her er tipsene om hva du kan gjøre for å bli godt likt. Og hva du bør unngå.


Av: Torger Bjørnstad

 

En nøkkel-egenskap er å se menneskene rundt deg. Se på dine kunder som medmennesker, ikke i hierarkier eller etter deres omdømme. Ikke vær selektiv med hvem du gir oppmerksomheten din til, men prøv å lese personene du møter.

– Ikke vær for nærgående, vi må huske på at alle har en intimsone. Denne bør man ikke bryte, er ett av tre viktige punkter som Elaine Eksvärd, retorikkekspert formidler i svenske Aftonbladet.

– Men hva om man er litt sjenert?

Øyekontakt er veldig viktig, så om du er sjenert kan du konsentrere deg om å se på punktet mellom øynene i stedet. Du bli mer komfortabel, og den andre personen føler seg fortsatt sett.

Et godt første-inntrykk kan bety mye, men det finnes mer du kan gjøre for at folk skal like deg.

Den britiske avisen The Independent har samlet forskning og vi har valgt ut disse tipsene som vil hjelpe deg til suksess som direkteselger:

  1. Positive følelser

Når du møter kundene dine, f.eks. i et rom med flere mennesker, vil du fort merke hvem som er i dårlig, eller godt humør. Du får automatisk større lyst til å presentere deg overfor de som er i godt humør – enn de som utstråler en dårlig dag. Forskning viser at vi kan kjenne andre menneskers følelser, og bli påvirket av dem. Om du vil at andre skal føle seg bra rundt deg, gjelder det derfor å utstråle glede.

  1. Varme og kompetanse

For å kunne utvikle en god relasjon til andre, ligger det i vår natur at vi må kunne stole på vedkommende.

Psykologer har utviklet en teori om at vi dømmer mennesker etter deres varme og kompetanse. Unngå derfor å se dine venner og kolleger som konkurrenter, så kommer de til å kjenne at du er til å stole på. Fremstå som kompetent og ydmyk, ikke kompetent og besserwisser. Det kan være selve nøkkelen i salgsposisjonen.

  1. Smilet

Dersom du har et smil om munnen, spiller det ingen rolle hva resten av kroppen din utstråler. Dette viser flere studier. I en studie fra University og Wyoming sa testpersonene at de likte personen på bildet mer om den smilte, uavhengig om personen hadde åpent eller lukket kroppsspråk.

  1. Håndtrykket

Også håndtrykket når du hilser former førsteinntrykket. Vi må legge fra oss dette slappe grepet. Øv deg på å håndhilse sammen med noen kolleger og gi hverandre feedback.

  1. Vis at du har humor

Se på dine kunder som å bli kjent med et nytt menneske. Da kan humor være en faktor som får noen til å like deg enda bedre.

Men ikke overdriv, og spøk heller om deg selv, enn om andre. Det er ikke sikkert at den andre personen forstår at du spøker.

  1. La mennesker prate om seg selv

I en 1:1 situasjon er det viktig å lytte og la den andre dele av sin egen historie. Når mennesker får prate om seg selv aktiveres delen av hjernen som henger sammen med motivasjon og belønning. Det forklarer hvorfor visse mennesker ikke kan la være å være så selvopptatte.

  1. Oppfør deg som om du liker folk

Når vi tror at noen liker oss, liker vi dem automatisk. Det er en teori psykologer har hatt i lang tid. Allerede i 1959 ble det dokumentert med en studie som viste at testpersonene i større grad var positivt innstilt til de som oppførte seg som om de likte dem, sammenlignet med dem som ikke gjorde det.

Det er veldig logisk. Om du liker meg, så liker du mine verdier. Du respekterer meg og gir tillit.

Og nettopp det vil hjelpe deg i salgssituasjonen.

Kanskje til nye høyder som direkteselger?

 

(Kilde: Johanna Bjørklund, Aftonbladet – gjengitt i VG.)