Du er en del av en kjempebransje

august 6, 2019 6:14 am

Direktesalgsbransjen har en solid posisjon i Norge. Men sett i et europeisk – eller globalt perspektiv, blir vi små. Direktesalgsforbundet er medlem i SELDIA (The European Direct Selling Assosiation) som nå har oppsummert året 2018 og rapporterer sine tall.

Av: Torger Bjørnstad

Det er ikke vanskelig å la seg imponere. I rapporten kan SELDIA fortelle om et marked i stadig vekst med nye salgsrekorder hvert av de fem siste årene.

Europa utgjør det tredje største markedet i verden med et salg tilsvarende 330 milliarder norske kroner. Av dette rapporteres 297 milliarder å være innenfor EU-området.

Bransjen engasjerer 14,3 millioner mennesker som har direktesalg som del av, eller hele, sin inntekt. Selskapene som er organisert i SELDIA har samlet mer enn 25.000 fast ansatte i Europa.

Tyskland i teten

De tyske selskapene har en sterk posisjon, og store tall. 4,8 millioner er engasjert med direktesalg. Litt bak, som nummer to, følger Frankrike med 4,5 millioner personer.

Storbritannia med sine 2,9 millioner følges tett av Italia med 2,8 millioner. Polen har den 5. største med 990.000 engasjerte.

Velvære og kosmetikk dominerer

Når vi bryter ned omsetningstallene finner vi at 33 prosent av omsetningen kan føres tilbake til velværeprodukter, 26 prosent til kosmetikk og personlig hygiene og 14 prosent til hjem- og husholdningsprodukter. Dette er de tre største kategoriene.

Klær og tilbehør utgjør 6 prosent, rengjøringsprodukter 4 prosent, mat og drikke 4 prosent, bøker og leker 2 prosent før vi er ved diverse som utgjør de siste to prosentene.

Viktig i Norge

Lederen i Direktesalgsforbundet, Jan-Fredrik Torgersen er blant de som lar seg imponere over tallene som SELDIA rapporterer, og han er glad for at Norge er en del av denne organisasjonen.

– Vi har et gjensidig godt samarbeid som tydeliggjør bransjens betydning. Det gjøres et stort arbeide av alle medlemslandene med å forsterke bransjen også utenom salgsaktiviteter. Viktige punkter er et sterkt fokus på samarbeide med myndighetene og riktig vektlegging av forbrukerrettigheter. Det er ingen tilfeldighet at SELDIA er sterkt tilstede i Brussel, sier han.

– Når vi ser på totaltallene, med 14,3 millioner engasjerte i bransjen, er det lett å forstå hvor viktige vi er for sysselsettingen. Det er også et bevis på alle kvalitetsvarene som tilbys, og kjøpes av kundene utenfor den tradisjonelle butikkdistribusjonen.

– Langsiktige trender viser at forbrukere foretrekker den personlige service, demonstrasjoner og oppfølging som vår bransje kan gi – eller prisjakt på Internett. I et slikt perspektiv ser vi stadig at det blir de tradisjonelle distribusjonskanalene som taper, avslutter Jan-Fredrik Torgersen i Direktesalgsforbundet.