Slik avslutter du et salg …

oktober 11, 2019 6:34 am

Du kjenner sikker igjen denne situasjonen; Etter at du har «gitt alt» i presentasjonen, fått aksept for at produktene du tilbyr er aktuelle og at de appellerer til kunden – men så kommer det; Dette var flott, men jeg tror jeg må få vente litt. Jeg kommer tilbake til deg.

Av: Torger Bjørnstad

Det er nå de fleste gir opp – men ikke gjør det. Se på det som en mulighet du skal følge opp. Kunden din avslår deg ikke og legger jo opp til det. Noen dager uten at kunden ikke «kommer tilbake til deg» er OK, men når en uke har passert uten en lyd, skal du ta kontakt.

Husk at kunden ga deg et løfte, og kanskje har kunden selv også angret på at kjøpet ikke ble gjennomført der og da!

De merkeligste er selgere som venter i mange uker med å respondere – og jeg har faktisk opplevd folk som ikke melder tilbake i det hele tatt! Så … hva gjør du ?

Markedsføringsguruen, og min gode venn, Nils Petter Nordskar gir dette klare og tydelige rådet;

Gjør det til en fast rutine å diskutere fremdrift før du skilles fra kunden. Ikke gi deg – vær tydelig – det er proft å stille spørsmål som ”Hvor lang tid trenger du på å bestemme deg?” Eller ”Når melder du tilbake?” Dersom du ikke får et veldig tydelig svar – ikke gi deg.

Gjør det viktig for deg – du er spent på neste steg – og du er opptatt av å holde god fremdrift. Hvis du fortsatt ikke får det svaret du ønsker deg – si ”Da noterer jeg at du melder tilbake innen fredag 11.oktober, er det greit…?” Det pleier å tvinge frem en dato, som kan være både før og etter den 11.

Så enkelt å lese her i nyhetsbrevet fra Direktesalgsforbundet. Ikke send mail – ta frem telefonen og ring nå. Med en gang og bruk det fantastiske rådet om et godt grep fra en som virkelig kan. Nils Petter Nordskar har vært med å etablere noen av de beste reklamebyråene her til lands!

Og gjennomført salg, salg, salg – både alene og tilrettelagt for sin kunder!