ARKIV

Bygg nettverk – øk salget

oktober 11, 2019 6:45 am

Et godt LinkedIn nettverk vil støtte deg og salgsarbeidet ditt. Men det må bygge på tillit og troverdighet. Husk at i sosiale medier er kvalitet er viktigere enn kvantitet.


Av: Torger Bjørnstad

 

LinkedIn er et sosialt nettverk som brukes hovedsakelig i forretningsøyemed. Nettverket ble grunnlagt i desember 2002 og lansert i mai 2003. Nettverket har 313 millioner registrerte brukere fra over 200 land og territorier. LinkedIn betegnes som ideelt for den som driver med markedsføring og salg.

Det er viktig å være åpen for nye muligheter og nye måter å utføre oppgaver på. Handelen er i stadig endring og det er mange som vi utfordre det bestående med nye løsninger. Det gjelder også for vår bransje.

Ingen «quick fix»

Det tar tid å bygge opp et nettverk på LinkedIn, men når du har klart det vil det vise seg å være gull verdt. Du deler din kompetanse med dine kontakter slik at de vet mer om hvem du er, hva du kan – og din spisskompetanse. Det legger grunnlaget for å respektere deg – og anbefale deg og det du står for videre i sine nettverk.

Ta og gi

For å bygge tillit må du være villig å dele av din kompetanse. De du inviterer til å følge deg på LinkedIn må sitte igjen med noe som gir dem en egenverdi de setter pris på.

Tilbake får du lojalitet – og det er kanskje det viktigste du kan ønske deg nå.

For å bygge opp viktige relasjoner, må du sørge for at disse holdes ved like. Du må derfor prioritere og sette av tid til arbeidet ditt. Det holder ikke med «bla, bla, bla og kaffeslabberas-prat» for hyggens skyld. Hold relasjonene i gang med noe konkret. Inviter til noe matnyttig for gruppen din. Nye produkter, nye metoder eller nye resultater.

Noen råd:

Først og fremst – vær enig med deg selv. Hva er hensikten din med å være på LinkedIn. Hva vil du oppnå? Eksempler på hensikt kan være økt salg og identifisering av potensielle kunder.

Det er viktig å ha en plan allerede fra begynnelsen. Vær klar over forskjellen mellom å bygge ditt personlige varemerke og å bygge bedriftens (din leverandørs) varemerke.

Når du har bestemt deg for hva du vil oppnå, er det på tide å knytte til seg de personene eller bedriftene som kan hjelpe deg å nå dit. På LinkedIn finner du både bedrifter og personer, så tenk igjennom hvem du har behov for å nå – med hensikt og mål friskt i minnet.

Så gjelder det å vise hva du kan. By på kunnskap. Dersom du er dyktig innenfor et spesifikt område, og i tillegg behersker å skrive, bør du produsere egne artikler. Er du usikker på grammatikk, bør du samarbeide med en som leser korrektur for deg.

Egenproduserte artikler vil bli liggende ute for alltid, i motsetning til delt materiale som forsvinner etter en stund. Bruk din leverandørs informasjon og nyheter aktivt. Husk at du skaper troverdighet og vinner tillit gjennom å by på kunnskap.

Lykke til!

Kilder: Wikipedia, LinkedIn og Ukeavisen Ledelse.