ARKIV
- Seldia styrker både deg – og dine kunder
- Årets DF Awards på ærverdige Hotel Continental
- Ønsker mye strengere håndheving
- Gode råd om nettverksbygging
- DF Award er tilbake 22. oktober
- Pandemien utfordret all handel
- Alt dreier seg om kundeopplevelsene
- Hvordan håndterer du stress
- Sosiale medier er din «hemmelige» hjelper
- Noen ganger lykkes du – andre ganger ikke
Skal videre fra 200 til 500 millioner
Det var Eqology som ble «årets vekstbedrift» i bransjen. Det synlige beviset ble delt ut til selskapets direktør Børre Gjersvik under årets DF Awards.
Av: Torger Bjørnstad
Eqology så dagens lys i 1998, under navnet – Shine Club. Det var Anne Hill Gunstensen og Karstein Gjersvik som ville sette egne ideer om helsekost og hudpleie ut i livet.
Anne Hill var utdannet innen alternativ behandling, og hun hadde lang erfaring i bransjen. Karstein Gjersvik hadde allerede oppnådd flere suksesser, blant annet som gründer av Bik Bok. Sammen ønsket de å utvikle sine egne norske produkter for direktesalg.
Børre Gjersvik, som er sønn av Karstein Gjersvik, ble ansatt i Eqology med ansvar for konsept og produktutvikling i januar 2014. Han kom da fra stillingen som CEO i Herbalife Nordics.
– I Herbalife Nordics hadde vi på 8 år, doblet omsetningen 2 ganger. Det var mange av mine ideer om produktutvikling, markedsføring og vekst som ble adoptert av distributører i resten av Europa. Det skapte mye engasjement og lidenskap i selskapet på den tiden, forteller Børre Gjersvik.
– Men det var før du ble ansatt i Eqology. Hva skjedde så, du hadde bransjeerfaring og hadde vært med på en fantastisk opptur, der du tok et betydelig ansvar.
– Da jeg kom til Eqology og litt senere ble CEO, så ønsket jeg å ta frem et produkt som står sterkt også medisinsk. Det skal gi så store helsegevinster at det er totalt meningsløst å slutte å kjøpe det.
Resultatet ble markedets reneste omega-3 produkt.
– Ja, og senere innledet vi et samarbeide om konseptet med Vitas Analytical-Services som avdekker forbrukernes behov for omega-3 på en smidig og enkel måte.
Spisset produktutvalget
I 2014 hadde Eqology 55 produkter innenfor kosmetikk, hudpleie og kosttilskudd. Det appellerte ikke til Børre Gjersviks erfaringer og forretningsforståelse.
– Det er krevende å være «verdens beste» i alle kategorier. Derfor ville jeg redusere sortimentet og ha fokus kun på noen få «World-Class» produkter, sier han.
Resultatet ble at Eqology kuttet ned sortimentet for å få bedre kvalitet og et konsentrert fokus. Man gikk drastisk til verks og endte opp med 10 ulike produkter.
– I dag har vi kun et hudpleieprodukt og noen få spissede kosttilskuddsprodukter. Omega-3 produktet er flaggskipet vårt og den posisjonen bygger på dokumentasjon av helsegevinstene som er avgjørende.
Selskapet har også sett behovet for å outsource deler av virksomhetens funksjoner som IT og lagerstyring?
– Ja, det har gitt oss bedre lønnsomhet, noe som igjen har gitt oss bedre mulighet til å investere i kvalitet og videre vekst, sier Børre Gjersvik.
Internasjonal distribusjon
De siste årene har Eqology tenkt ekspansjon også utenfor Norge, og er nå på plass i 20 land.
– Her ligger det et enormt potensial. Vi har særdeles sterk vekst i Østerrike, Nederland og Tyskland. Danmark går også eventyrlig bra og i januar 2020 åpner vi opp i Italia, forteller han.
– Hvordan tilpasser dere produkter og salgsinnsatsen til salgs- og distribusjonsformen direktesalg?
– I dag kan alle Google og finne ut nærmest alt om ingredienser og virkestoffer i produkter. Jeg mener at morgendagens vinnere i bransjen er de som har høyest mulig kvalitet på produktene. Distribusjonsformen og digitalisering gir fordelaktige priser til sluttbruker, altså kunden. Derfor vil kommunikasjon, opplysning og markedsføring av unike produkter være vinneroppskriften.
Eqology kan se tilbake på suksessrike år etter at de spisset vareutvalget. Men de tror på ingen måte at markedet for omega-3 er mettet.
– Omega-3 står sterkt i Norge, og vi skal vokse videre også her – og som jeg sier ofte; hvilken olje putter du på bilen din? De fleste kjøper den dyreste og beste oljen til bilen, sier Gjersvik.
– Men hvilken motor er viktigst, fortsetter han? Bilen – eller din personlige motor, altså kroppen din? Svaret gir seg selv, og derfor satser vi på et full spekter av kvalitets omega-3. Det vil gi oss videre vekst i Norge. Vi tror dog den største veksten til selskapet vil komme utenfor Norge, sier han.
Nest største eier
Børre Gjersvik har så stor tro på selskapet og den videre utviklingen, at han nylig kjøpte seg opp til å bli den nest største aksjonæren i Eqology.
– Både styret og jeg har ambisjoner – og vi mener det skal være mulig å vokse fra 200 til 500 millioner innenfor tre år.
– Til slutt, har du et par generelle råd til direkteselgere som vil lykkes? Hva er viktig?
– Det er nok så enkelt som at det er hard jobbing som skal til for å oppnå suksess uansett hvilken bransje man er i. Enten det kalles Network Marketing eller Direktesalg er det noen som går inn i denne bransjen og tror at dette er raske, lettjente penger. Slik er det selvfølgelig ikke. Rom ble ikke bygget på en dag, minner han oss om.
– Så tålmodighet, også når det går litt tyngre, er vel mitt viktigste råd avslutter Børre Gjersvik.