Nytt år – nye muligheter

desember 17, 2019 9:09 pm

Snart skal vi forholde oss til en ny kalender og på den står det 2020. Det blir garantert spennende for alle som driver handelsvirksomhet når det som så oppløftende ut i går, kan være uten muligheter i morgen.

Av: Torger Bjørnstad

Forbrukermønsteret endrer seg raskt, noe først og fremst de fysiske butikkene har fått merke. Dersom vi ser på året under ett, har det vært et skred av konkurser. Ikke bare enkeltbutikker, men hele kjeder har måttet gi opp og stenge dørene. De store kjøpesentrene er ikke så populære som de var, og de små litt avsidesliggende sentrene blir raskt sjanseløse.

Er det riktig at nettbutikkene har blitt «den store stygge ulven» eller har vi rett og slett gått lei av å handle?

– Det hevdes mye nå noen dager før jul, men svarene får vi først tidligere på nyåret. For oss i direktesalgsbransjen blir det viktig å fortsette det gode arbeide med det som kjennetegner vår bransje. Personlige service med demonstrasjoner og nærheten til kundene i fokus.

– Nettbutikkene har kommet for å bli. De er et gode, og en enkelt måte å handle på, som også brukes mer og mer i vår bransje, f.eks. for å supplere varer, sier han.

Ny produktgruppe på toppen

Kosmetikk har lenge vært bransjens bestselger. Det er knyttet til sterke merkevarer med attraktive kolleksjoner og en solid markedsposisjon. Men nå endrer det seg …

– Etterhvert som vi får inn rapporter og omsetningstall, ser vi at kosttilskudd overtar tetposisjonen. Ikke fordi kosmetikk går tilbake, men fordi kosthold og livsstil kommer som en rakett. Vi har også god grunn til å tro at omsetningstallene for hele bransjen samlet vil bli et nytt toppår, sier Jan-Fredrik Torgersen. Jeg ser en positiv stemning over alt nå, legger han til.

– Direktesalgsbransjen blir trukket frem for sine solide etiske regler. Hvor avgjørende er disse?

– Reglene er en ting – og vi har ytterligere gjennomgått og skjerpet disse i samsvar med EU-reglene i år. Ansvaret bransjen tar og regler overfor forbrukere og deres rettigheter ligger langt foran de generelle reglene i samfunnet. Like viktig er det personlige møtet med kundene der de kan spørre selgerne «face-to-face» – og få sine forklaring og gjennomganger av produktspekteret. Det gir i seg selv en stor fordel for forbrukeren, sier Torgersen.

Antallet medlemsbedrifter i forbundet har økt, og det er også kommet til et nytt prøvemedlem. En viktig grunn er nettopp det seriøsitetsstemplet våre felles etiske regler gir. Det er bra for medlemmene, distributørene noe forbrukere setter svært stor pris på.

Titt i krystallkulen

Ingen ting er gitt og det er vanskelig å si noe skråsikkert om året vi går inn i, men like vel er Torgersen optimist.

– Ja, jeg ser lyst på 2020 for ale piler peker i positiv retning for vår bransje og de 80.000 distributørene som er aktive. Det er først og fremst blant alle disse, der et stort flertall er kvinner, at omsetningsmålene og fornøyde kunder skal nåes, avslutter han og sier;

GODT NYTT ÅR til alle i bransjen samt deres kunder og forbindelser. Sammen er vi på vei mot nye høyder!