Neglisjerer Lotteritilsynets pålegg

desember 17, 2019 9:26 pm

Lyoness fortsetter sin virksomhet i Norge med navn som MyWorld, Lyconet og Cashback World. Nå velger Lotteritilsynet å melde virksomheten til politiet som ulovlig pyramidevirksomhet.

Av: Torger Bjørnstad

Lotteritilsynet vedtok allerede i 2018 at Lyoness «umiddelbart må stanse all drift av, deltakelse i og utbredelse av virksomheten i Norge».

Årsaken var at tilsynet mente det i realiteten var snakk om et ulovlig pyramidesystem, der mer enn halvparten av inntektene kommer fra verving av medlemmer. Lyoness’ advokater forsøkte å få omgjort vedtaket, men nådde ikke fram.

For første gang, velger Lotteritilsynet nå å melde Lyoness til politiet for ulovlig pyramidevirksomhet. Saken ble anmeldt 1. oktober.

Lotteritilsynet ønsker ikke å fortelle hva det er som nå gjør at de har valgt å gå til politiet. Men i oktober sa seniorrådgiver Monica Alisøy Kjelsnes i Lotteritilsynet til BT at de hadde fått tips om at det fortsatt foregår ulovlig virksomhet i Lyoness-systemet i Norge, til tross for pålegg fra myndighetene.

Tilsynet opplyser at de har bedt om «etterforskning av straffbare forhold knyttet til lotterilovens paragraf 16 om ulovlig «pyramidelignende omsetningssystem»

I den lovparagrafen spesifiseres det at det er forbudt å opprette, drive, delta i eller utbre pyramidespill eller lignende system. Ethvert system der det ytes vederlag for å få mulighet til å oppnå inntekter som bare følger av at andre verves til pyramidespillet mv. Regnes som  omfattet av forbudet.

Lovparagrafen omfatter pyramidelignende omsetningssystem der det ytes vederlag for å få mulighet til å oppnå inntekter som særlig skyldes at andre verves til systemet, og ikke salg eller forbruk av varer, tjenester eller andre ytelser.

– Det er det essensielle i denne saken, sier Jan-Fredrik Torgersen som er formann i Direktesalgsforbundet, på vegne av sine medlemmer og deres over 80.000 selgere.

– Mens vår bransje alltid – og uten unntak, selger varer eller tjenester med avanse og på den måten tjener sine penger. Vi ser fra tid til annen at selskaper der inntektene kommer fra å verve stadig nye inn i et system, forsøker fremstille seg som en del av vår bransje.

– Antakelig skyldes det vår bransjes gode renommé, men for oss er et helt uakseptabelt. Vi er derfor glade for å ha en bredt og godt samarbeid med Lotteritilsynet, sier Torgersen.

Det var Bergenske Tidende som først fortalte om saken og i en epost til avisredaksjonen, bekrefter advokat Bernt Heiberg at MyWorld Nordic AS og Lyconet International AG, er anmeldt. Han skriver at selskapene er overrasket over Lotteritilsynets anmeldelse, «da man har søkt en åpen dialog med tilsynet».

(Kilder: BT og NTB)