ARKIV
- Seldia styrker både deg – og dine kunder
- Årets DF Awards på ærverdige Hotel Continental
- Ønsker mye strengere håndheving
- Gode råd om nettverksbygging
- DF Award er tilbake 22. oktober
- Pandemien utfordret all handel
- Alt dreier seg om kundeopplevelsene
- Hvordan håndterer du stress
- Sosiale medier er din «hemmelige» hjelper
- Noen ganger lykkes du – andre ganger ikke
Slik drar du nytte av LinkedIn
LinkedIn er arbeidslivets svar på Facebook. Slik bruker du tjenesten for å markedsføre deg selv – og det du selger. Men du må forstå mulighetene og jobbe aktivt med å etablere nettverk.
Av: Torger Bjørnstad
Mens man deler stort og smått fra jobb og fritid via Facebook eller Twitter, er LinkedIn først og fremst en nettjeneste for å holde kontakt med personer du har møtt i salgs- eller jobbsammenheng.
Det kan være personer du har deltatt i prosjekter med, gått på kurs og etterutdanning med eller hatt som kunder eller vært kunde av – eller selvfølgelig som arbeidskamerater.
Den store fordelen med LinkedIn er at du kan «følge med» personer du kjenner fra slik sammenhenger.
Utvid teamet ditt
En funksjon som etterhvert har blitt attraktiv (og uten ekstra kostnad) er å «annonsere» etter ressurser i nettverket du har opprettet. For deg i direktesalgsbransjen kan det være aktuelt hvis du for eksempel vil utvide teamet ditt.
Her er noen tips for hvordan du skal bruke LinkedIn:
- Din egen profil
En god og seriøs profil med en kortfattet CV er trinn én på LinkedIn. Legg ut et seriøst bilde av deg selv. Du bestemmer selv hvor mye informasjon som skal vises til alle og hvor mye som skal vises til de som er i nettverket ditt. Det gjør du under «Edit Profil». LinkedIn anbefaler at du viser hele profilen din, men dette bestemmer du selv.
- Vis dine erfaringer og kompetanse
Under «Experience» legger du inn dine tidligere arbeidserfaringer i kronologisk rekkefølge. Det samme gjør du under punktet Education. Du kan i tillegg skrive en kort oppsummering av hvem du er og hva du kan. I tillegg kan du legge inn dine «spesialiteter» i et eget felt.
- Bygg nettverket ditt
Når profilen din er i orden, kan du begynne å bygge deg et nettverk. Lag deg en liste der du plukker ut dine viktigste og seriøse kontakter knyttet til forretnings- og arbeidslivet og send disse en egenkomponert e-post via LinkedIn. Nye kontakter du møter i jobb eller utdanning, bør du legge til fortløpende.
- Anbefal og bli anbefalt
LinkedIn har en funksjon der du kan anbefale personer eller du kan få personer som kjenner deg og som du har hatt et profesjonelt arbeidsforhold til, til å anbefale deg. Unngå anbefalinger fra familie og venner. Det kan ofte virke useriøst. Skriv også gjerne noen anbefalinger av personer du har jobbet sammen med. Personer som samtidig styrker din egen situasjon,
- Samhandle med sosiale medier
Statusoppdatering à la Facebook har LinkedIn hatt en stund. Den kan du bruk til å oppdatere nettverket ditt. Men, du kan også koble til Twitter-kontoen din, slik at oppdateringer på Twitter også vises på LinkedIn. Men vurder nøye hva du skriver på Twitter. Kanskje er ikke alt egnet for potensielle kunder eller medarbeidere. Du kan luke ut hvilke Twitter-meldinger som skal vises på LinkedIn og ikke. Lær deg hvordan dette gjøres – og luk ut «uegnede» melinger.
- Delta i grupper
Som på Facebook, finnes det også grupper på LinkedIn. Delta i grupper som interesserer deg faglig eller personlig. Unngå ekstreme grupper, men fokuser på grupper som kan bidra til å bygge nettverket ditt på en positiv måte.
(Kilder: Klikk.no og LinkedIn)