Direktesalgsbransjen har plass til flere

mars 3, 2020 6:53 am

Handelsnæringen er under press, hele kjeder går konkurs og mange mister jobben. Hva er det egentlig som skjer?

Av: Torger Bjørnstad

Selvfølgelig er det trist for grundere og investorer som ser sine livsverk og penger gå tapt. Men dessverre vil det alltid være slik – noen kommer, mens andre må si takk for seg.

Det siste året har vi sett dramatiske forandringer i detaljhandelen – den tradisjonelle butikkhandelen. Du ser det tydeligst når du går i sentrumsgatene der du bor, eller i kjøpesentrene landet rundt. Stadig flere butikklokaler står tomme med plakater som roper ut sitt budskap: Lokale til leie!

Det kan føles urettferdig for alle de dyktige butikkselgerne som mister jobben – og med den utviklingen vi er midt inne i nå, er det heller ingen ting som tyder på at det vil være en «easy match» å finne en ny jobb med samme innhold i en annen butikk. For mange blir NAV den neste «arbeidsgiveren».

– Jeg er ikke i tvil om at mange av de som tvinges til å oppsøke NAV, bør komme seg raskest mulig videre til oss i direktesalgsbransjen, sier Jan Fredrik Torgersen som er leder i Direktesalgsforbundet. Han tror det ville vært nyttig å arrangere ett introduksjonskurs sammen med NAV.

Flinke butikkfolk vet hva salg er – og de vet at lite kommer av seg selv. Man må være på tilbudssiden og opptre proaktivt for å ha suksess over tid. Noen bærer kanskje på en viss skyldfølelse, men utviklingen vi ser nå skyldes endringer i samfunnet som ingen butikkmedarbeidere kan ta ansvaret for.

Torgersen fremhever direktesalg som en litt annerledes bransje – og en bransje som fortsatt er i godt driv uten tegn til at man nærmer seg en sluttstasjon. Mer enn 80.000 personer er engasjert som direkteselgere landet rundt og jobber med en stor variasjon av produkter.

Se mulighetene som ligger der

– På Direktesalgsforbundets nettsted er alle medlemsbedriftene og deres vareområder presentert. Det gir deg en god førsteintroduksjon til å velge det produktområdet der du vil trives best. Neste skritt vil være å kontakte en av disse bedriftene, sier Torgersen.

Alle bedriftene tilknyttet forbundet tar godt imot slike henvendelser og tilbyr både opplæring og markedsføringshjelp. Medlemsbedriftene er også forpliktet av flere avtaler som sikrer at lover og regler mellom bedrift og forbruker overgår de offentlige lovpålagte normene. Det er en god støtte i salgsarbeidet.

– En annen vei inn i bransjen er rett og slett å ta kontakt med en person som allerede er etablert som selger. Mange av disse ønsker å utvide sine nettverk og det kan bli starten på en suksess, sier Torgersen.

Selv ville han gjerne hadde et mer formelt samarbeide med NAV, men har til nå ikke møtt interesse for et slikt.

– Det å bli arbeidsledig er en vond opplevelse men ikke noe man skal ha skyldfølelse for. Nødvendige og radikale omstillinger som vi ser behov for i varehandelen nå, er først og fremst et topp-ledelses ansvar.

Vår bransje representerer et enormt potensiale både for arbeidsledige eller de som av ulike grunner ønsker eller må redusere arbeidsmengden, avslutter Jan-Fredrik Torgersen i Direktesalgsforbundet.