Et sterkt samfunnsengasjement

mars 3, 2020 6:55 am

I forrige nyhetsbrev kunne du lese om Inger Sverresson som ønsker at direktesalg skal bli et tilbud som fag på norske høgskoler. Inger er daglig leder i PM-International og styremedlem i Direktesalgsforbundet, og hun har mye mer å si om bransjen i hennes hjerte.

Av: Torger Bjørnstad

Når vi ber henne utdype, har hun mange gode argumenter som det tradisjonelle handelsmiljøet har vanskelig å matche.

– Ikke minst gjelder det i distriktene der det er lengre avstand til butikker. Der er direktesalg til et godt tilbud. Og med det som utgangspunkt er vi en bransje som bidrar til å opprettholde godt servicetilbud over hele landet. Det samme gjelder selvfølgelig også for sysselsetting over hele landet, sier Inger Sverresson.

Fleksibiliteten i direktesalg bidrar til å gjøre arbeidsmarkedet mer smidig uansett hvor i landet vi er.

– Underbud av arbeidskraft eller sosial dumping er derfor ikke noe problem ved denne omsetningsformen, slik det er i enkelte andre deler av arbeidslivet. Husk at det er like betingelser og åpenhet om betingelsene innad i det enkelte direktesalgsnettverk. Det er i seg selv et stort og ansvarsbevisst gode, sier hun.

Tilpasser seg kostnadsnivået

Ved direktesalg spares utgifter til butikklokaler og reklame. Dette er store utgifter innen varehandelen og ofte en av grunnene til konkurs. Besparelse av disse utgiftene styrker konkurransekraften til direktesalg.

– Ja, og det gjør det mulig å betale et stort antall selvstendige selgere og distributører. Pengene brukes i Norge og gir inntekter til arbeidskraft i Norge.

Direktesalg er en enkel måte å komme inn i arbeidslivet på. Det kreves minimalt med kapital og opplæring blir gitt. Den enkelte bestemmer arbeidstiden sin selv.

Man kan jobbe mye eller lite. Dette passer fint for studenter eller andre som ønsker å jobbe fleksibelt på deltid, men vi ser flere og flere som har direktesalg som primæryrke.

– Jeg mener også at vår bransje representerer store muligheter for den som vil inn i arbeidslivet, eller ikke trives med sin nåværende jobb, og vil videre i arbeidslivet, sier hun.

Inger Sverresson mener at direktesalg er en bransje med store muligheter. Selgere har både stor frihet og store muligheter. En selger innen direktesalg arbeider selvstendig og er ansvarlig for eget salg. For alle innen direktesalg er det gode muligheter til å bygge opp sitt eget distribusjonsnettverk ved å rekruttere nye selgere.

– For den som jobber hardt og målrettet kan også belønningen bli god. Avlønningsstrukturen er resultatbasert og lik for alle. Lønnen avhenger ikke av hvem sjefen liker, men av eget salg og bygging av salgsnettverk, sier hun.

Å vedlikeholde sin egen kundebase med fornøyde kunder gir selgeren gjensalg, samtidig som kundene alltid har en fast selger å forholde seg til. Det gir tillit og lojalitet begge veier, et tillitsforhold som i mindre grad finnes i butikkhandel og som ofte er ganske fraværende ved netthandel, avslutter Inger Sverresson, styremedlem i Dirketesalgsforbundet.