Intensiver bruk av telefon og sosiale medier

mars 18, 2020 12:29 pm

Den norske økonomien har vært god i mange år, men nå ser vi at tiltakene som skal bremse Corona-viruset også vil bremse oss i næringslivet. Men vær trygg, det er fortsatt god etterspørsel etter varene du selger.

Av: Torger Bjørnstad

Den som er i forkant av en krevende situasjon vil som hovedregel alltid komme bedre ut enn de som er uforberedt. Derfor har vi i Direktesalgsforbundet satt opp en liste vil anbefaler deg som direkteselger å gå igjennom. Velg de punktene du anser som viktigst og begynn med dem.

• Personlige møter kan være utfordrende å gjennomføre nå. Bruk telefon og kontakt dine kunder. Ikke nødvendigvis for «å pushe» salg, men for å opprettholde og vedlikeholde den gode kontakten. Da kommer også salgene!
  • Vær streng mot deg selv. Sett opp en plan – og følg den. Noter ned tidspunktet da du vil begynne å ringe, og hvem du skal oppnå kontakt med i dag, i morgen – og resten av en uke fremover. Vær trygg, dette vil bli inntektsbringende for deg for ordres vil komme.
  • Kartlegg hvilke muligheter du har for å styrke din tilstedeværelse i sosiale medier. Du behøver ikke være profesjonell, men søk råd hvis du mener det er riktig. Det er mye god informasjon som du finner ved å Google.
  • Økonomien er viktig. Ta en nøye gjennomgang av regnskapet ditt. Har du utestående fakturaer eller kanskje du venter på innbetaling fra kunder? Få en oversikt over innbetalinger og utbetalinger så kan du planlegge litt for tiden fremover.
  • Vurder driften fremover og tenk kreativt. Hvordan kan din hovedpartner hjelpe deg. Husk at alle medlemmene i Direktesalgsforbundet er svært seriøse selskaper som har vært i bransjen lenge. De har en trygg driftsmodell som har vist seg å fungere godt over tid.
  • Vent med å betale regninger til fristen. Hvis du ser at det blir vanskelig å betale innen fristen er det lurt å søke om utsatt frist tidligst mulig. Snakk med de du skylder penger. «Alle» er innstilt på å hjelpe deg nå.
  • Vurder om du kan gjøre kostnadsreduksjoner. Bruker du noen tjenester du ikke har behov for akkurat nå eller er det billigere alternativer til tjenester du allerede bruker?
  • Hvis du har varer på lager, forsøk å redusere lagerbeholdningen. Dette kan du gjøre ved å for eksempel gi gode tilbud.
  • Følg med på regnskapsfrister. Regjeringen setter stadig i gang nye tiltak og noen av betalingsfristene har blitt utsatt – og flere kommer. Foreløpig er fristen for betaling av forskuddsskatt for enkeltpersonforetak flyttet fra 15. mars til 1. mai, og fristen for arbeidsgiveravgift er utsatt fra 15. mai. Ny frist er ennå ikke satt.
  • Du kan vurdere om du vil ta opp et lån, men husk at det ikke er en «gave» – det skal betales tilbake. Myndighetene har gjort det enklere for bankene å gi ut lån som et økonomisk tiltak til bedrifter – også små aksjeselskaper og enkeltpersonforetak.
  • Ser du at det verken er arbeid å gjøre eller mulig å drive som vanlig, kan du permittere. Se egen artikkel i dette nyhetsbrevet.