ARKIV

Hvordan driver du markedsføring i disse koronatider?

april 12, 2020 7:11 pm

I krisetider er det mange som velger å kutte i aktivitetene. Her får du råd og anbefalinger som viser at du bør gjøre det stikk motsatte. Ikke glem kundene dine og arbeid målbevisst med å utvide kundebasen din.

I all markedsføring er man enige i prinsippet om at det koster mer å miste enn kunde enn å skaffe en ny. Den som lykkes best i krisesituasjoner er de som er gode på å ta vare på kundene sine. Derfor er dette tiden for å legge litt ekstra krutt i kontakt med, oppfølging, og markedsføring mot kundene dine.

Husk at de som er skikkelig gode på markedsføring evner å se det store bildet og jobbe langsiktig, samtidig som de behersker å snu seg raskt når det er nødvendig. 

Alle skjønner at det er krevende å møtes «face to face» nå – derfor er tiden perfekt for andre salgsmetoder som å sende ut nyhetsbrev presentasjon av nyheter, utdyping av produktegenskaper som gir fordeler og helt konkrete tilbud det er lett å forholde seg til.

Du kommer ingen vei med tilfeldighet eller «skippertak». Responsen kommer ikke nødvendigvis med en gang. Du må bygge tillit og det krever tålmodighet. Derfor er det viktig å legge en plan og være nøye med å følge den. Vær streng mot deg selv, og sett av tid – og gjør det fast hver uke. Av innholdet vil både presentasjon av produkter (særlig bestselgere og nyheter) og positive brukeropplevelser oppnå et godt leserpotensial.

Husk at det er viktig å ta hensyn til hvilke utfordringer målgruppen din har i denne situasjonen, og som du kan bidra med å løse. Erkjenn at kundegruppen din nå kan ha flere og annerledes spørsmål enn tidligere. 

Når målsettingene dine er satt, skal du gjøre dem synlige for deg selv. Det enkleste er å henge opp en lapp på veggen – og kryss så av nåe det enkelte punktet er gjennomført.

Kundegruppen din tilbringer sannsynligvis mye mer tid på nettet i disse dager. Dette gir større mulighet til å påvirke og fange interesse. Kundene dine er kanskje også fristilt fra mye arbeid (avlyste møter, konferanser og leveranser?) og har litt ekstra tid, som gir rom for deg som leverandør av et produkt eller tjeneste.

Tenk gjennom hvilke spørsmål kundegruppen din har og hjelp dem gjennom sin kjøpsreise, med skreddersydd innhold. 

Kan du levere på noe som vil hjelpe noen i situasjonen de er i nå. Da er det et stort potensial i å være en god digital rådgiver som hjelper mennesker med å finne løsninger på sine utfordringer.

Husk at noe av den beste markedsføringen du kan oppnå er kunder som skryter av deg, dine produkter og service til andre potensielle kunder. La det være et godt utgangspunkt for å lage mailutseninger eller nyhetsbrev. Ta tak i disse suksesshistoriene, som bekrefter det det positive å være kunde hos deg.

Vurder om du har teknologi som gjør at du kan møte kundene dine i digitale kanaler. Direktesendinger på Facebook er enklere enn du tror. Kanskje er det noe du har vurdert lenge, uten helt å ha turt å ta steget? Ta gjerne en titt på HubSpots omfattende guide der du vil lære mye. Den finner du her:

Hvis du fortsatt har tid tilgjengelig er dette tiden da du skal rydde opp i eventuelle artikler som har gått ut på dato eller jobbe med SEO-tiltak som gjør deg mer synlige i Google når krisen er over og potensielle kunder i større grad bruker søkemotorer igjen.

Lykke til – husk at en krisetid også er mulighetenes tid for den som ser mulighetene og griper dem!