Du vil formidle noe – kundene vil høre noe

april 30, 2020 9:22 pm

Som selgere vil våre langsiktige mål alltid være at å bli husket, og at historiene våre assosieres med noe positivt. Derfor må vi skille mellom det vi selv er opptatt av – og hva som motiverer kundene våre til å gjøre som vi ønsker.

Av: Torger Bjørnstad

Alt for ofte mangler salgshistorien du fremfører for kundene et grunnleggende og viktig element – nemlig en effektiv koblingen til den som lytter!

«Bla-bla-bla»-prat har ingen verdi. Med effektiv mener jeg at det du sier er motiverende og salgsutløsende. En god storyteller er også en god selger. De flinkeste klarer å finne en felles interesse med de som lytter. Der finner du historien som ikke bare er god, men som også skaper de resultatene du ønsker deg.

Utrolig krevende

Noen kunder er jublende glad for å bli invitert til å lære mer om – og kjøpe produktene du selger, mens andre er skeptiske. Noen er veldig skeptiske!

Den siste gruppen må selvfølgelig behandles på en annen måte enn de «jublende glade». Formidlingsjobben er din og den er krevende fordi du ofte møte dem samtidig når du presenterer – men langt fra umulig fordi det er deg de vil høre på og det er dine produkter de vil bli presentert for.

Det er derfor storytelling er så viktig og det er derfor du må planlegge og øve. Innen god markedsføring analyseres det alltid – hvordan finne områdene der selger og kunde har de felles interessene:

Mellom det du er opptatt av å formidle og det kundene dine er opptatt av, og som motiverer kundene dine til å utføre ønsket handling. Hvis kundene dine opplever at produktspekteret ditt oppfyller et spennende behov de har, og vil fylle – da nærmer du deg et salg.

Avslutningsfasen

Selv om alt er på plass, kan det like vel ende med at salget uteblir. Du har rett og slett ikke mestret avslutningsteknikken. Kunden likte det de ble presentert for, prisene var OK – men så «ville de gjerne vente litt».

Det ble ikke noe salg – det ble ingen inntekter!

Vi i Direktesalgsforbundet har valgt å øke frekvensen på nyhetsbrevene våre. Nå får du dem i inn-boksen din fast hver mandag morgen. Det gjør vi blant annet fordi det skal bli lettere for deg å følge temaene vi behandler over tid.

Derfor skal vi følge dette temaet fremover. Blant annet vi å fortelle om ulike mennesketyper – og hvordan du tilnærmer- og behandler dem.

Vi har ett tydelig mål med dette: Vi vil hjelpe deg å nå dine mål – og ha suksess i bransjen!

Vi ønsker deg lykke til – og som alltid – ha en god og produktiv uke. PS: Ta kontakt med teamet ditt og be dem abonnere på dette gratis nyhetsbrevet fra Direktesalgsforbundet – så kan dere diskutere temaene vi tar opp og se hvordan dere kan nyttiggjøre dere dem.