ARKIV
- Seldia styrker både deg – og dine kunder
- Årets DF Awards på ærverdige Hotel Continental
- Ønsker mye strengere håndheving
- Gode råd om nettverksbygging
- DF Award er tilbake 22. oktober
- Pandemien utfordret all handel
- Alt dreier seg om kundeopplevelsene
- Hvordan håndterer du stress
- Sosiale medier er din «hemmelige» hjelper
- Noen ganger lykkes du – andre ganger ikke
Skal du forklare en detalj, vise nyheter eller gjennomføre en full demonstrasjon?
Kommunikasjon og salg som krever utdyping og gjerne forklaring av produktfordeler er godt egnet for digitale demonstrasjoner. Men husk du må være minst like godt forberedt som til et tradisjonelt «home-party».
Et viktig råd som alle gir er: Fatt deg i korthet. Video-møter krever en helt annen planlegging og et annet tankesett enn fysiske møter.
Å snakke til et kamera er mer krevende enn å stå i et møterom. Skal dine kunder føle at de får god oppmerksomhet kreves det høy energi og proff fremføring. Du må gå rett på sak, se i kameraet og ha struktur i din presentasjon.
Velg enkle løsninger
Fancy utstyr er oppskrytt til denne typen presentasjoner – lag et super enkelt oppsett som står klart til bruk. Lyd er det eneste du ikke kan slurve med. Din mobiltelefon, f.eks. iPhone, har et veldig OK videokamera, men lyden blir ofte den store utfordringen. Det enkleste er en mikrofon som kan kobles rett inn i telefonen. Finn frem en lampe som gir godt lys på deg og det du skal vise frem.
Plasser kameraet rett foran deg, eller litt høyere. Du har sikkert sett både uinteressante taklamper, munnhuler og drøvler når den som skal fremføre et budskap ser ned i PC-en hvis det en den de bruker som kamera.
En live demonstrasjon som skal skape salg er noe mer enn et slapt nettmøte. Kanskje kjenner du en erfaren fotograf med godt utstyr (kamera, mikrofon og lys). Mange steder finnes det studioer der du kan kjøpe slike tjenester til en grei pris.
De som deltar i demonstrasjonene dine sitter hjemme eller på jobben og ser på skjerm. Forstyrrelsene er flere og oppmerksomheten mindre intens. Derfor må hvert demonstrasjon være kortere enn normalt. 20-25 minutter er en bra lengde for en seksjon. Det er lurt å ha en plakat som oppsummerer mellom produktgruppe.
Vær forberedt på «feilmeldinger»
Folk har veldig ulik datakunnskap, og det kan oppstå problemer knyttet til tilgang, lyd, bilde og utsnitt. Ha derfor en liste klar over mulige problemer som kan oppstå, og hvordan disse kan løses. Løsningene må være beskrevet i minste detalj, og ta hensyn til hvilken nettleser dette gjelder for.
Gjør demonstrasjonen tilgjengelig. Mange får ikke med seg alt innholdet i løpet av en førstegangs presentasjon, eller de vil se ett eller flere produkter på nytt. Derfor vil det være god service å gi deltakerne tilgang til å se demonstrasjonen i opptak etterpå. Dette kan gjøres for eksempel via Vimeo, der du kan legge presentasjonene dine passord-beskyttet.
Ha en landingsside med produktdetaljer og bestillingsskjema klart. Finn en god dato og tidspunkt. Hvis du ikke må bruke kveldstid, hevdes det at «webinarer» fungerer best fra tirsdag-torsdag mellom 9:00-13:00.
Ekspertene vi i Direktesalgsforbundet har snakket med, forteller at evalueringer i etterkant av «korona»-konferansen viser at alle de som svarte sier at de er kan tenke seg å være med på en tilsvarende demonstrasjon igjen.
Skal du bruke Zoom? Whereby? Skype, Google Meet eller Microsoft Teams?
Det er mange alternativer. Flere nevner Whereby som utrolig enkelt. Under her følger to YouTube-kanaler som du kan abonnere på. Her finner du instruksjons-videoer for deg som vil lære mer om hva som er smart å ha, bruke, gjøre – og kunne.
HAR DU SETT DISSE: