ARKIV

Du tjener på å ha et godt omdømme

juni 11, 2020 12:47 pm

Av: Torger Bjørnstad

Vi snakker pent om, anbefaler og handler helst med selgere vi liker. 60 prosent av befolkningen vil anbefale Tine, mens bare 12 prosent vil anbefale Ryanair, kommer det frem i en omdømmeundersøkelse utført av Apeland AS. 

De fleste av oss vil heller spise på en restaurant med fantastisk atmosfære og middels mat enn på en teknisk perfekt restaurant uten menneskelig varme. Det beste er selvsagt når både det rasjonelle og det emosjonelle er på plass. Slik er det hos omdømmevinnerne: De leverer topp kvalitet, som mange andre, og makter i tillegg å skape gode følelser.

Det er mye å tjene på å ha et godt omdømme. Hva er oppskriften?

Det er mye å ta hensyn til ut over produktene du selger. Fra en lang liste kan vi trekke frem noen punkter; Etikk, økonomi, samfunnsansvar, miljø og innovasjon. I tillegg blir du som selger, og representant for produktene du selger, vurdert for din emosjonelle appell, kommunikasjonsspråk og viljen til å støtte kundene dine.

Omdømmevinnerne er dyktige på mange områder. De leverer varer og tjenester av høy kvalitet, viser god ledelse, tar samfunnsansvar og oppleves å ha god etikk. Dette er likevel bare en del av forklaringen på suksessen. 

Evne til å skape gode følelser

Det finnes mange som appellerer til rasjonelle vurderinger, men som likevel ikke er blant de best likte. Det som skiller de beste fra resten, er evnen til å skape gode følelser. 

Som direktesalgs selger, kan du bli en favoritt om du snakker til hjertene våre selv om hverken du eller produktene dine er helt optimale. Husker du hvordan det var på skolen: De med de beste karakterene var ikke automatisk de mest attraktive å være sammen med. Flink er fint, men gode verdier, vennlighet og sjarm trumfer alt.

Omdømmet bygges gjennom alle de små kontaktene vi har med omverdenen hver dag. Det kan være språket på nettsiden, måten du møter kunder på, tonen i mailer og brev. 

Derfor må du tenke på at enhver kontakt med alt og alle; Kolleger, kunder, leverandører og partnere som en mulighet til å skape en god opplevelse. Vis menneskelighet og varme. 

Folk husker ikke alltid hva du sier, eller det presise innholdet i tilbudet ditt, men hvilke følelser du skapte hos dem. Hvis all kontakt med deg og dine gir en god følelse, vil resultatet over tid bli et godt omdømme og økt salg av produktene dine.

(Kilder: Ole Kristian Apeland og kronikk i Dagens Næringsliv)