ARKIV
- Seldia styrker både deg – og dine kunder
- Årets DF Awards på ærverdige Hotel Continental
- Ønsker mye strengere håndheving
- Gode råd om nettverksbygging
- DF Award er tilbake 22. oktober
- Pandemien utfordret all handel
- Alt dreier seg om kundeopplevelsene
- Hvordan håndterer du stress
- Sosiale medier er din «hemmelige» hjelper
- Noen ganger lykkes du – andre ganger ikke
Det er realistiske muligheter nå
Direktesalgsbransjen konkurrerer først og fremst med salg i det etablerte butikknettet, enten du går inn en fysisk dør – eller bruker butikkenes digitale tjenester.
Butikkdøden har rammet hardt og mange bedrifters budsjetter blir nå kuttet. Både leverandører og kjedenes markedsavdelinger blir beordret om å dra i håndbrekket. Fakta har alltid vist at markedsføring blir nedprioritert i nedgangstider.
Bransjepersoner advarer
Og det er synd, fordi det betyr at vi har mislykkes i å synliggjøre hvor virkningsfull markedsføring kan være skriver Simen Hanssen, Nicklas Bohman og Jari Niklas Olsen, i byrået Anorak – The North Alliance i sitt innlegg. Utfallet av et budsjettkutt blir oftest å skru av de merkevarebyggende aktivitetene, for å fokusere på salgsutløsende aktiviteter. De tre ekspertene mener at å opprettholde balansen mellom langsiktige og kortsiktige tiltak kan være ekstra viktig akkurat nå.
Dokumentasjon fra finanskrisen i 2008 viste ifølge Kantar at sterke merkevarer kom seg ni ganger raskere ut av krisen enn svake merkevarer. Det er et fakta du som direkteselger bør merke deg.
I klartekst betyr det; Hold tempoet opp og øk heller aktiviteten enn å vente til «alt har roet seg».
Posisjoner deg – bruk mulighetene
Noen tror at kampanjer for å styrke merkevaren behøver å være dyrt med TV annonsering supplert av helsides annonser. Slik er det ikke for vår bransje der markedsføring og salg i stor grad skjer ved ditt engasjement og personlig 1:1 oppfølging.
Som direkteselger, er ditt fag salg av merkevarer. Selv om det er din leverandør og forretningspartner som står for alle de overordnede viktige tiltakene, er det du som kjenner de lokale forholdene – oftest på en helt unik måte. Derfor er både samhandling og tilpassing av aktiviteter så utrolig viktig.
Tiltakene kan være enkle – men det er du som må gjennomføre dem!
Merkevarer har et stort mulighetsrom for å øke sin markedsandel ved å øke synligheten. Det kan være så enkelt som at du henger et salgsbudskap med «telefonnummer-slipper» på en av de hundrevis av oppslagstavler du finner i ditt nærmiljø. Det er nemlig dokumentert sammenheng mellom synlighet i markedet og vekst eller reduksjon i markedsandel.
Oppslagstavler er også et godt medium hvis du søker etter kandidater til ditt team. Be aktuelle som vil inn i bransjen ringe deg – og ta så en kopp kaffe med dem. Det kan være en god start på en rekrutteringsprosess (som bør være grundig).
Merkevarer må balansere langsiktig merkebyggende kommunikasjon med kortsiktig salgsdrivende kommunikasjon. Under normale forhold hevdes det at en optimal kombinasjon mellom de to er 60:40.
De tre ekspertene fra byrået Anorak, legger vekt på at det er viktig å vekke positive følelser hos mottageren. Følg de viktige rådene som myndighetene gir oss, men vær entusiastisk og vis tydelig at du har stor tro på fremtiden. Men husk at vi alle må være taktfulle i måten vi kommuniserer på nå, da betalingsevnen hos mange er svekket, ikke bare betalingsviljen.
Fokuser på dine egne muligheter og bruk din handlekraft, for nå her du en gyllen mulighet til å komme styrket ut på lengre sikt.
(Av: Torger Bjørnstad)