ARKIV

Hvorfor skriver de aldri om meg?

juli 17, 2020 9:52 am

Det er oppskrifter for alt – også det å komme med i avisene – og tidsskrifters spalter som godt stoff både på papir og digitalt. Det kan være enklere enn du tror, men du må både forberede deg og være tålmodig.

All omtale er god reklame, sa Sirkusdirektør Arnardo. Det er en «sannhet» som må modereres. For når du vil fremstå offentlig forsterker eller svekker du samtidig det inntrykket du vil gi av deg selv og dine produkter. Derfor skal du alltid tenke medvind ut fra det du har bestemt deg å være/fremstå som – og ikke motvind som bare gjør det vanskeligere for deg selv.

Her finner du fire gode råd

Forbered deg

Hva vil du oppnå – og hva har du å tilby journalisten som er interessant, ut over din egen vennekrets. «Fantastisk gode produkter» holder ikke – det må være noe mer. Mitt beste råd er at du samler et par personer for brainstorming. Tenk utenfor boksen. Hva er spennende ved deg og det du selger. Kanskje er det ikke produktene i seg selv, men noe som har skjedd i tilknytning til dem. Kanskje hadde du et vanskelig men spennende utgangspunkt som direktesalg hjalp deg å realisere.

Vær på tilbudssiden

I møte med media må du være helt ærlig og tåle at journalisten ikke synes det er noe interessant det du kommer med. Husk at en redaksjon ikke har noen erfaring med deg som kilde. De må være trygge – både på deg og det du forteller. Men gi ikke opp og fortsett med dine innspill. Gang etter gang, fordi det beviser at du er seriøs og til slutt lykkes du.

De minste – kan være de beste

Fotball-laget der du bor får spalteplass bare de leer på lillefingeren. Det samme gjør ulike politikere og happenings som f.eks. «Pride». Felles for de aller fleste av disse er at de først velger å kontakte det de tror er de største og mest interessante lokale mediene. Mitt råd er å prøve å tenke omvendt. Det er faktisk slik at Vel-avisen eller Menighetsbladet leses av alle der de utgis. Bare spør de rundt deg – og kanskje er det kanalen du skal henvende deg til?

Tilsvarene

Her kommer til slutt mitt beste råd – og det som normalt være enklest å lykkes. Følg med i media lokalt og straks du ser noe der du kan «henge deg på», leverer du et leserinnlegg. Ikke vent til i morgen, men gjør det med en gang – nå! En god måte å gi tilsvar til et leserinnlegg på er å gi informasjon som utdyper temaet – gi det et videre perspektiv. Frem gjerne en stikk motsatt retning, men gå aldri rett i strupen på en usmakelig og provoserende måte. Bidra med informasjon slik du ser det.  Skriv relativt korte setninger og sørg for at ortografien er korrekt (be noen lese igjennom).

«Det er spennende det Ola Nordmann skriver om xxxx. Utbyttet kan forsterkes betydelig dersom bla. Bla. Bla. Selv ville jeg nok tenkt helt motsatt, bla. bla. bla.»

Har leserinnlegg noen informasjonsverdi som kan styrke min posisjon tenker du kanskje? Gjett om – leserinnlegg er noe av det mest leste i media!

Men husk at ingen ting gjør seg selv – det krever en innsats og den er det du selv som må prioritere.

Så bare sett i gang – og Lykke til!

(Av: Torger Bjørnstad)