ARKIV

Når alt stemmer – nesten …

juli 24, 2020 6:28 am

La oss begynne med kelneren. En veldig hyggelig kar. Usnobbete, kunnskapsrik og oppmerksom. Han anbefalte «Ytrefilet av Villsau» og forklarte at den serveres med asparges, syltet småløk og timian sjy. 390 kroner er dyrt, men jeg hoppet på og gledet meg.

20 minutter gikk og maten kom på bordet. Det smakte bedre enn forventet. Den hyggelige kelneren fulgte opp flere ganger og spurte om alt var bra. En kjernekar som hadde en herlig blanding av glød og karisma. Han kunne gjort det godt som direkteselger, tenkte jeg.

Men det var en detalj som ikke stemte, for kniven var sløv! Så sløv at jeg nærmest måtte rive kjøttet fra hverandre til biter.

Det er jo bare å si ifra og få en ny kniv, tenker du sikkert. Men så enkelt er det ikke.

Selgere må alltid innfri

Kelneren var så dedikert at jeg synes det var vanskelig å skuffe ham. Dessuten kanskje alle knivene var slik. Så jeg ba ikke om en ny kniv.

Det var altså en liten detalj som ødela totalopplevelsen min.

Selvfølgelig har kelneren en sjef. En hovmester som har ansvaret for alt – også knivene og som vet inderlig godt at de, i dette tilfellet ikke holdt mål.  Han skulle tatt ansvar for lengst og byttet dem ut. Men han tenker kanskje; går det – så går det!

Hva kan vi i direktesalgsbransjen lære av dette. Vi som er i like tett kontakt med kundene våre som en kelner eller hovmester på en restaurant. Svaret er enkelt. Alt må stemme for at vi skal levere den gode kundeopplevelsen. En god kundeopplevelse som gir gjensalg igjen og igjen og igjen! Gjensalg som gjør at du tjener penger igjen og igjen og igjen …

Og når du mister kunder du trodde var godt fornøyd, er det kanskje slik – for selv om merket du selger har god kvalitet, prisene er greie og leveransen skjer til avtalt tid, må du være villig til å ta ansvar for alt. Selve totalopplevelsen ved å være kunde hos deg.

Husk at det er ingen ting som heter at «det ordner seg nok» eller «det er jo bare en liten drittordre».

Det er den som leverer på en måte som overgår forventningene som vinner! Og da er det en selvfølge at også de små detaljene er på plass og fungerer uten at kunden din behøver å bemerke det.

Det lærte jeg i sommer!