ARKIV

Hvor ofte pusser du tennene

august 30, 2020 9:59 am

Du tror det kanskje ikke selv – og muligens var det tilfeldigheter som gjorde at du presenterte deg slik du gjorde. Korset kan være et arvestykke med stor personlig verdi for deg, uten at det sier noe om ditt forhold til religion.

Den sjenerende svettelukten kommer kanskje fra en selger som er stolt av sin treningsiver og gjerne vil vise resultatene. Selgeren ville møte deg presis som avtalt, men rakk dessverre ikke å dusje …

Og den ustrøkne skjorten kan både være nesten ny, fin, flott og kjøpt fra den beste kvalitetsleverandøren. Nå var den nyvasket, men strykejernet hjemme hadde streiket, så den fikk heller se litt ustelt ut?

Alle tre situasjonene er lette å forstå – og lette å tilgi. Men tror du kundene dine – de du møter sjelden, eller kanskje aldri har møtt før, tar hensyn til det? Neppe! De trekker sine konklusjoner ut fra hvordan de opplever deg, der og da!

Lag dine egne regler

Det var etter et veldig hyggelig, men ubehagelig møte med en selger, som jeg måtte avbryte at jeg laget regler for meg selv og de jeg jobbet sammen med.

Selgeren jeg møtte hadde så dårlig ånde at jeg nesten brakk meg. Skulle tro den jeg møtte hadde overnattet i en hvitløksåker …. Jeg liker også mat med hvitløk, og når det passer seg slik spiser jeg gjerne mat sammen med et «glass» til langt på natt. Men dagen etter er ikke ånden alltid like frisk som den bør være, selv etter en grundig tannpuss.

De enkle reglene er slik:

Puss tennene, bruk deodorant og akkurat passe mengde med after shave eller parfyme. Bruk «firma-uniform» eller rene, pene nøytrale kvalitetsklær. Husk at det er det du selger som skal ha fokus. Din rolle er «bare» å presentere, bygge tillit og avslutte salget til alles tilfredshet!

Vær ærlig – det trumfer alt

Det er et enkelt og veldig virkningsfullt grep som hjelper deg dersom du er usikker på hvordan du blir oppfattet. Vær ærlig – spør kunden din om hvordan vedkommende oppfatter deg. Det er ikke farlig og det kan faktisk styrke din posisjon om du sier;

– Vær så snill å si ifra om det lukter fra munnen min i dag. Vi spiste så godt i går kveld, men det var nok både mye hvitløk og fremmede krydder i det jeg spiste. Jeg har pusset tenner to ganger før vi møttes, men det er kanskje ikke nok?

Hvis kunden din er ærlig og svarer; JA – det stemmer du lukter ubehagelig, har du kanskje løst et problem både for deg og kunden når du tar tak i det. På den måten viser du ærlighet og bygger tillit som styrker din posisjon.

Verre er det ikke!