ARKIV

Angrerett kan styrke din posisjon

september 20, 2020 7:11 pm

Mange butikker lar deg få bytte det du har kjøpt, men det er opp til butikken å sette betingelsene. Det kan være at du ikke kan bytte i forbindelse med salg. Hygieniske artikler er som regel unntatt.

Ved handel i en butikk, kan du ikke kreve å få pengene tilbake, men oftest får du en tilgodelapp du kan handle for en annen gang. Den kan du bruke i tre år, hvis det ikke står noe annet.

Loven definerer at du har angrerett når:

Kjøpet foregikk hjemme, på gaten eller stand – og du handlet for over 300 kroner.

Kjøpet har blitt gjort over internett eller via telefon (og næringsdrivende har lagt opp til at salget skal skje på den måten).

Angreretten gjelder i EØS-landene.

Hva er gyldig grunn?

Dine kunder behøver ikke å oppgi noen som helst grunn for å bruke angreretten, men de må holde seg innenfor fristen.

Kan kunden teste det de har kjøpt før retur?

Kunden kan åpne emballasjen og undersøke varen. Men hvis det gjøres for omfattende undersøkelser, eller varen blir skadet, kan beløpet avkortes.

Kunden din har ifølge loven to uker på seg til å melde fra om ønsket retur. Tiden regnes fra når de har fått varen og all informasjon som skal følge med (angrerettsskjema).

Det er kunden din som er ansvarlig for trygg retur. Pakke varen godt, og ta vare på kvittering som dokumenterer forsendelse samt prisen på frakt.

Som selger kan du ikke ta noe gebyr for å behandle returer. Kunden har krav på å få tilbake alle kronene de har betalt, men de må betale returen selv, dersom du har opplyst om det på forhånd. Det kan være unntak, blant annet dersom en vare som ikke kan sendes i «posten», og du har fått den levert hjem til kunden, der dere gjorde avtalen avtalen.

Kilde for denne artikkelen er forbrukerrådet.no

Er det varegrupper som forbrukere ikke kan forvente å kunne returnere – det skal vi se på i neste nyhetsbrev. Ha en superfin uke hilsen oss i Direktesalgsforbundet.