Advarsel fra Finanstilsynet

oktober 12, 2020 5:51 am

Vi har fått flere bekymringsmeldinger fra våre medlemmer knyttet til Cash FX Group som «selger» investeringstjenester og forsøker å rekruttere direkteselgere til sitt salgsapparat. Salgsmetoden er pyramideliknende og fortjenesten som oppgis er helt urealistisk, sier lederen i Direktesalgsforbundet Jan-Fredrik Torgersen.

En umulig kombinasjon

Finanstilsynet har gått så langt at de advarer mot selskapets virksomhet og skriver på sine nettsider at Cash FX Group ikke har nødvendig godkjenning etter norsk lov. Finanstilsynet har ikke godkjent tjenestene som selskapet tilbyr, slik som loven krever.

Ikke inngå avtaler eller overfør verdier til Cash FX Group, advarer Finanstilsynet.

-Vår bransje distanserer seg selvfølgelig fra denne typen virksomhet, men det som bekymrer forbundet og flere av våre medlemmer at flere dyktige direkteselgere har påtatt seg salgsoppdrag for Cash FX Group.

-Det er en helt umulig kombinasjon vi aldri vil akseptere, sier Torgersen. Han roser medlemmene for at de har så gode kontrollrutiner at dette oppdages i en tidlig fase.

Slik fungerer CF Group systemet

Cash FX Group stiller som krav at deltakerne «investerer» (innbetaler) 20.000 kroner og forespeiler en gevinst på 15% i uken. (Det betyr godt over 5000% verdistigning per år.)

Cash FX Group selger sitt “investeringsprogram” som en pyramidestruktur uten at det utføres noen virkelige transaksjoner. De samler inn penger fra folk og kan betale ut “fortjenesten”, men det er bare et spørsmål om tid før det ikke vil være nok innskudd til å dekke “fortjenesten” og da vil alle som er på bunnen være de store taperne.

Advarer om svindel

Nettstedet: nettspillguiden.no er blant de som advarer og de skriver: «Vi må si det som det er, denne ordningen er en total svindel, du må bare se på tallene. Det er det ingen tvil om, Cash FX Group er ganske sikkert en svindel».

Nettstedet har undersøkt påstandene om «godkjenninger» ved at Cash Forex Group hevder å ha partnere som er regulert av følgende institusjoner: FAC – Financial Conduct Authority of London, DFSA – Financial Services Authority in Dubai, FSCA – Financial Sector Conduct Authority of South Africa og FSA – Financial Services Authority av Seychellene.

FAC er etter hva vi kan finne en ikke eksisterende organisasjon, mens de andre ikke har gitt noen lisens til Cash Forex Group. Og det er CashFX Group som må reguleres fordi det tilbyr investeringstjenester. Alt ifølge nettstedet www.nettspillguiden.com

Det finnes heller ingen tillatelse fra Finanstilsynet her i Norge.

(Av: Torger Mogan Bjørnstad – illustrasjonen er hentet fra nettstedet www.spillguiden.no)