Julehandelen blir annerledes i år

november 8, 2020 7:52 pm

Koronaepidemien har til nå vist en vridning av folks forbruk fra tjenester til varer. Det har gitt høy vekst i bransjer som dagligvare, byggevarer, møbler og interiør, skriver NHO i sin vurdering i forkant av julehandelen. Det forventes at hver og en av oss vil bruke 12 160 kroner på varehandel kun i desember.

I følge NHO kan man forvente en økning på 7,6 prosent i år, noe som vil utgjøre 126 milliarder norske kroner i julemånedene. Av dette skal dagligvare utgjøre en tredjedel.

Naturlig nok bruker vi mindre penger til reise, uteliv og kino. I tillegg til fravær av tax free og handel i utlandet, vil dette føre til rekordsterk varehandel blant nordmenn i november og desember. I tillegg spår NHO kraftig økning i netthandel på 24 prosent.

Direktesalgsbransjen

Når det fastslås at netthandel vil utgjøre ca. 7 prosent av den totale handelen i november og desember er det også ett sterkt signal til oss direkteselgere. Tradisjonelle «home-parties» har med Corona-tiltakene blitt stadig vanskeligere å gjennomføre. Derfor blir det tilsvarende viktigere å vise seg frem på andre måter. Telefon og sosiale medier har blitt viktigere enn noen gang. Husk at dine tilbud må fremsettes konkret og attraktivt for å få kundene dine til å handle nå!

Mange leverandører i vår bransje har utviklet svært gode netthandelsløsninger. Netthandelsomsetningen forventes i bli 8,9 milliarder kroner. Og det gjelder kun handel i norske nettbutikker.

Det hevdes at varehandelen nesten står i spagaten. Nisjebutikker og sentrumsbutikker opplever tøffere tider fordi vi har endret våre bevegelsesmønster og handlevaner.

Butikkene forsøker å tilpasse seg ved å foreslå å utvide perioden vi julehandler til også å omfatte november. NHO støtter dette når de spår at handelen i november vil stå for 48 prosent av årets julehandel.

God mandag – julehandelen har begynt! (Av: Torger Mogan Bjørnstad. Kilde: presseinformasjon fra NHO.)