ARKIV
- Seldia styrker både deg – og dine kunder
- Årets DF Awards på ærverdige Hotel Continental
- Ønsker mye strengere håndheving
- Gode råd om nettverksbygging
- DF Award er tilbake 22. oktober
- Pandemien utfordret all handel
- Alt dreier seg om kundeopplevelsene
- Hvordan håndterer du stress
- Sosiale medier er din «hemmelige» hjelper
- Noen ganger lykkes du – andre ganger ikke
Julehandelen blir annerledes i år
Koronaepidemien har til nå vist en vridning av folks forbruk fra tjenester til varer. Det har gitt høy vekst i bransjer som dagligvare, byggevarer, møbler og interiør, skriver NHO i sin vurdering i forkant av julehandelen. Det forventes at hver og en av oss vil bruke 12 160 kroner på varehandel kun i desember.
I følge NHO kan man forvente en økning på 7,6 prosent i år, noe som vil utgjøre 126 milliarder norske kroner i julemånedene. Av dette skal dagligvare utgjøre en tredjedel.
Naturlig nok bruker vi mindre penger til reise, uteliv og kino. I tillegg til fravær av tax free og handel i utlandet, vil dette føre til rekordsterk varehandel blant nordmenn i november og desember. I tillegg spår NHO kraftig økning i netthandel på 24 prosent.
Direktesalgsbransjen
Når det fastslås at netthandel vil utgjøre ca. 7 prosent av den totale handelen i november og desember er det også ett sterkt signal til oss direkteselgere. Tradisjonelle «home-parties» har med Corona-tiltakene blitt stadig vanskeligere å gjennomføre. Derfor blir det tilsvarende viktigere å vise seg frem på andre måter. Telefon og sosiale medier har blitt viktigere enn noen gang. Husk at dine tilbud må fremsettes konkret og attraktivt for å få kundene dine til å handle nå!
Mange leverandører i vår bransje har utviklet svært gode netthandelsløsninger. Netthandelsomsetningen forventes i bli 8,9 milliarder kroner. Og det gjelder kun handel i norske nettbutikker.
Det hevdes at varehandelen nesten står i spagaten. Nisjebutikker og sentrumsbutikker opplever tøffere tider fordi vi har endret våre bevegelsesmønster og handlevaner.
Butikkene forsøker å tilpasse seg ved å foreslå å utvide perioden vi julehandler til også å omfatte november. NHO støtter dette når de spår at handelen i november vil stå for 48 prosent av årets julehandel.