Ta grep om de vanskelige oppgavene

november 23, 2020 6:02 am

La «huskelisten» og «prioriteringslisten» bli dine to gode hjelpere. De høres selvfølgelig ut, men faktisk er dette unike hjelpemidler. Enkelt, men vanskelig!

Skriv huskelister

En fordel med en huskeliste er at du kan «slippe oppgaven» etter at du har notert den på huskelisten. En vanlig feil er imidlertid å ha huskelister på mange ulike steder. Fra løse gule lapper på skrivebordet til «rød-flagging» av mail i innboksen på e-posten. Det viktigste tipset er å skrive ned alt på ett sted, slik at du får en samlet oversikt. Så kan du strukturere og utføre oppgavene – en etter en.

Ikke vær redd for å skrive ned alle de «vanlige» oppgavene som nærmest er daglig rutine for deg. Da vil du rett og slett oppleve den gode følelsen etterhvert som tingene er gjort. Hvis du har mye å gjøre, del listen opp i temaområder eller prosjekter. Slik unngår du stress.

Vi skyver alltid på noe …

Det skjer selv om vi vet det er oppgaver som vi må gjøre. Forskning (ja, det forskes på alt mulig) viser at det er noen typiske oppgaver vi skyver på. En klassiker er at de man skyver på de man opplever som uklare. Det samme gjelder de som man ikke helt skjønner hvorfor må gjøres, og de du ikke ser meningen eller nytteverdien av. Andre oppgaver som utsettes er de som er så store og omfattende at vi ikke helt vet hvor eller hvordan vi skal begynne – de fremstår som et «ork».

Så er det de ubehagelige oppgavene

Oppgavene som du burde tatt tak i og løst for flere dager siden – eller uker siden  …

Den sure kunden, reklamasjonen uten mening eller brevet fra fylkesskattekontoret.

Den typen oppgaver løser du med to grep:

Skriv dem opp øverst på huskelisten. Bestem deg for at dette skal være dagens første gjøremål. Begynn klokken 09:00 og vær bevist på at de oppgavene skal være utført, før du går løs på de lystbetonte oppgavene! Og du, husk å feire deg selv når de viktige og uunngåelige «drittoppgavene» er unnagjort. Nå fortjener du en god kopp kaffe og et lekkert smørbrød!