Finn gode selgere til teamet ditt

desember 14, 2020 5:14 am

Oppdag det som ikke blir sagt

I kandidatintervjuer skal du være opptatt av å lytte til svarene du får på alle spørsmålene du stiller. Men det kan ligge verdifull informasjon i det som ikke blir sakt. Kilden til denne artikkelen, personalleder Emma Brudner, lister opp noen punkter du bør være oppmerksom på mens du intervjuer. Vi har plukket ut tre forhold, og tilpasset dem til direktesalgsbransjen.

Hvilket perspektiv har kandidaten?
Be den du intervjuer definere god kommunikasjon. Hva får du til svar. Snakker kandidaten kun om seg selv som avsender, om hvordan en ønsker å fremføre budskapene? Vær obs hvis vedkommende ikke snakker om at kommunikasjon også handler om produktene dere skal selge sammen. Husk at god kommunikasjon også er å lytte til kundene og deres ønsker.

Viser kandidaten ekte interesse?
Tenk deg om hvis kandidaten bare snakker om seg selv og sine egne ønsker og mål, og ikke om sin fremtidige plass i direktesalgsbransjen.

Hvis man bare er opptatt av seg selv, hvilket motstandskraft har man da når de vanskelige situasjonene kommer? Når alt som skulle være så enkelt plutselig blir en stor utfordring? Innerst inne er det kanskje bare en liten «visitt» vedkommende ønsker, før veien går videre i en annen bransje? Er fokuset på kandidatens eget beste – eller for deg og varene dere selger sammen?

Er kandidaten opptatt av om du får gode svar?
Legg merke til om kandidaten spør deg om du har fått svar på spørsmålene dine. Et enkelt: «Svarte jeg på spørsmålet ditt nå?» eller «Var det denne typen ting du var på utkikk etter?» indikerer at vedkommende har en bevissthet rundt at denne samtalen også handler om deg og dine forventninger.

Med slike spørsmål sender personen et signal om at det ikke er gitt at svaret lever opp til forventningene.

Kilder: Dagens Perspektiv og Emma Brudner, personalleder i it-selskapet lola.com

PS: Husk at Covid-19 situasjonen vi er inne i nå er krevende for mange av oss. Vi sitter mye inne på hjemmekontor eller «tvinner tommeltotter» Du må holde kontakt med nettverkene dine og informasjon er ekstra viktig i disse tider. Det gjelder også selv om det ikke nødvendigvis er direkte knyttet til salg av produktene dine. Kunder og kontaktnettet ditt roper nemlig etter kontakt og oppmerksomhet nå.

Av: Torger Mogan Bjørnstad